Ami eddig csak a hírekben létezett, végre megvalósulni látszik, már ami a nátrium, vagyis a só-alapú akkumulátorokat illeti. Az elmúlt hónapokban rengeteg hír érkezett arról, hogy ilyen jellegű akkugyárak, és az ezeket használó elektromos autók kerülnek hamarosan forgalomba. A hírek után azonban a JAC autógyártó Yiewi modellje mostantól kézzelfogható valósággá nőtte ki magát, amit Kínán kívül is meg lehet majd tapasztalni, hiszen elindultak a kiszállítások Közép- és Dél-Amerikába is nemrég.
A jelentős mérföldkőről többek között a kínai Car News China is beszámolt. Február 21-én egy kisebb ünnepség keretében ünnepelték azt a 10 000 darabos szállítmányt, amit hamarosan teherhajókon indítanak el a fent említett országokba. Ebben a tételben 5000 darab Yiwei 3 és szintén 5000 darab E10X lett összekészítve, melyeket nátrium akkumulátorokkal szereltek.
Az autók gyomrában található akkupakkokról érdemes tudni, hogy azok a szintén kínai Hina Battery-től származnak. Közel egy éve a Hina Battery és a Sehol már bemutatott egy nátrium-ion akkumulátoros tesztjárművet, amely a Sehol EX10 elektromos kisautóra épült.
A magyar fülnek fura nevű Sehol egy autómárka, ami 2021-ben került a VW tulajdonából a JAC-hoz. Amikor a Yiwei márkát 2023 májusában bemutatták, a JAC bejelentette, hogy elhagyja a Sehol nevet, és minden járművet átnevez JAC-ra vagy Yiwei-re. Így tehát elmondható, hogy a most hajóra kerülő Yiwei E10X tulajdonképpen az átnevezett és már tesztelt Sehol E10X. A lényeg azonban itt az akkupakk, aminek kapacitása 25 kWh, energiasűrűsége 120 Wh/kg. Az E10X egy nem túl nagy autó, csupán 3,65 méter hosszú. Illetve itt van még az 1,67 méteres szélessége és az 1,54 méteres magassága. Az E10X tengelytávja pedig 2390 mm.
A Car News China korábbi jelentése szerint a JAC a közelmúltban jelentős összegeket fektetett be a nátrium-ion akkumulátorok kutatásába és fejlesztésébe. A 2023. áprilisi Sanghaji Autószalonon a cég bemutatta első, tisztán elektromos autóját Yiwei márkanév alatt: a Yiwei 3 még nátrium-ion akkumulátorral is bemutatásra került a kiállításon, azonban egyelőre csak LFP akkucellákkal érhető el a típus.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!