Az egyre inkább terjedő, internetre kapcsolt eszközök áradata kapcsán folyamatosan hangosodnak azok az aggodalmak is, miszerint ezek folyamatosan gyűjtik az adatokat a felhasználóról és küldik vissza azokat, leginkább kínai felhőtárhelyekre. Hogy ezekből mi igaz, illetve mekkora veszélyt jelenthet mondjuk egy wifis termosztát, vagy éppen egy okoshangszóró, az jó kérdés, de ha belegondolunk, az emlegetett veszély igenis valós lehet.
Mint említettem, ezek az aggályok jellemzően a kínai termékek esetében jelentkezhetnek, gondoljunk csak a Huawei és az Egyesült Államok kormánya közötti problémákra, melyek révén még a Google szolgáltatásai is eltűntek a kínai gyártó eszközeiről. A Bloomberg szerint pedig már érik a következő ilyen probléma az Államokban, miszerint most a kínai elektromos autók jelenthetnek veszélyt a cikk szerint.
Az amerikai-kínai kereskedelmi háború tovább eszkalálódhat, ugyanis a Biden-kormány figyelmeztetést adott ki arra vonatkozóan, hogy a Kínából érkező elektromos járművek „jelentős nemzetbiztonsági kockázatot” jelenthetnek, mivel az általuk gyűjtött hatalmas adatmennyiség Kínába kerülhet.
Gina Raimondo amerikai kereskedelmi miniszter azt mondta, hogy az elektromos és autonóm járművek „nagy mennyiségű információt gyűjtenek a vezetőről, a jármű helyéről, a jármű környezetéről” – írja a Bloomberg. „Azt akarjuk, hogy az összes adat Pekingbe kerüljön?” Az aggodalom a kormányzat részéről valós lehet, ugyanis a Fehér Ház külön végrehajtási rendeletet is készít annak megakadályozására, hogy külföldi vállalatok hozzáférjenek nagyon érzékeny személyes adatokhoz az Államok polgárai tekintetében.
Érdemes tudni, hogy az Egyesült Államok 2019 óta extra vámokat vet ki a kínai elektromos járművekre és az amerikai tisztviselők régóta figyelmeztetnek arra, hogy Kína fenyegetést jelent az adatbiztonság terén. Tavaly decemberben az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma kiadott egy új listát a szövetségi támogatásokra vonatkozó irányelvekről, amelyek kizárták azokat a járműveket, amelyek olyan akkumulátor-alkatrészeket tartalmaznak, amelyeket „aggodalomra okot adó külföldi szervezet” (más néven Kína) gyártott vagy szerelt össze. 2025-től azok a járművek sem lesznek jogosultak az adójóváírásra, amelyek akkumulátora bizonyos Kínában kitermelt vagy feldolgozott „kritikus ásványokat” tartalmaz.
Legutóbb a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk mondta, hogy a kínai elektromosautó-ipar elsöpörheti a konkurenciát és lerombolhatja a többi versenytársat, ha nem lennének kereskedelmi akadályok.
Ennek ellenére a kínai elektromos járművek terjeszkedése jó úton halad. A BYD a nemzetközi növekedést szorgalmazza azzal a tervével, hogy egy magyarországi elektromosjármű-gyárat építene Szegeden, de a többi kínai gyártó (többek között az MG, a BYD és a Chery) szintén nézelődnek már Mexikóban is, esetleges gyárak megépítése ügyében. A cél egyértelmű: az észak-amerikai piachoz való jobb hozzáférés.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!