Franciaországban is só alapú akkumulátorgyárat építenek

0

Ahogyan azt magam is megjósoltam néhány hete, az idei év a nátrium, vagyis a só-alapú akkumulátorok éve lehet. Erre kontrázva most egy újabb vállalat bejelentése erősítette meg a véleményemet.

Egyre több akkugyártó fekszik rá a nátrium-ion technológiára, hiszen aki időben lép, azok lehetnek a piac nyertesei. Persze a gigászok (pld.: CATL, BYD, ez utóbbi már évi 30 GWh-val tervez) mellett nem könnyű labdába rúgni mondjuk Kínában, de Európa még szabad préda ezen a téren.

Eddig csak a Northvolt az, akik bejelentették az ilyen irányú fejlesztéseiket. Azonban a Northvolt egyelőre csak óvatosan tapogatózik a témában, tehát van ideje másoknak is felépíteni a maguk bizniszét. A fejlesztés szintjén azonban már most is vannak kihívói a Northvoltnak, leginkább Németországban: EAS Batteries, Ionic Liquids Technologies és további három egyetemi kutatócsoport.

Sokat pedig nem is kellett várni a következő bejelentkezőre, a francia Tiamat Energy vállalatra, aki a nátrium-ion (Sodium-ion) kémiát használó cellák előállítására szolgáló gyár megépítését jelentette be melynek a tervezett éves kapacitása várhatóan 5 GWh lesz.

A vállalkozás pénzügyi támogatója többek között a Stellantis, akik egyébként igen erős érdeklődést mutatnak az új technológia iránt, amivel csökkenthető a gyártási költség. Ezt mutatja az is, hogy az amerikai startup, a Lyten munkáját is támogatja pénzzel, akik a lítium-kén (lithium-sulfur) akkumulátorban rejlő lehetőségeket vizsgálják. A Stellantis mostani befektetését pénzen kifejezve egyelőre nem tudni, a kiadott hivatalos sajtóanyagból sem.

A Tiamat Energy a francia nemzeti kutatóközponttól (CNRS – Centre national de la recherche scientifique) származtatható. A Tiamat egy saját gyárat tervez a technológia köré, ami akár 1200 új francia munkahelyet is jelenthet az észak-franciaországi Hauts-de-France régióban.

Ha minden a tervek szerint megy, akkor az üzem építése, még az idei év elején elindult. Várhatóan az első ütem (0,7 GWh/év) befejezését 2025-re, a teljes kapacitást produkálni képes másodikat (5 GWh/év) pedig 2029-re fejezik be. Hasonlóan a Northvolthoz, az elkészült cellákat első körben energiatároló rendszerekben fogják tesztelni, majd jöhet az autóipari felhasználást célzó gyártás is.

A Hauts-de-France régió egyébként egyre inkább akkuipari központtá fejlődhet, hiszen itt ma már olyan gyártószereplők jelentek meg, mint a ProLogium, Verkor (Renault-partner), vagy éppen az újrahasznosításban jártas Eramet és a Suez.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!