A MAGE támogatja az elektromos járműveket érintő szigorúbb származási szabályok elhalasztását

0

A Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) üdvözli és teljes mértékig támogatja az Európai Bizottság (EB) elektromos járműveket érintő szigorúbb származási szabályok 2026. december 31-ig történő elhalasztására vonatkozó javaslatát. Tudatta a szakmai szervezet hétfőn az MTI-vel.  

Álláspontjuk szerint a szervezet a magyar autógyártók és beszállítók érdekeit szem előtt tartva már régóta szorgalmazza a 2024. január 1-jétől érvényes új Brexit-vámok bevezetésének három évvel történő elhalasztását. Amennyiben az Európai Tanács elfogadja a bizottsági javaslatot, az nem csupán a MAGE és tagvállalatai, hanem az egész európai autóipar számára is mérföldkőnek számít az elektromos mobilitás fejlesztésében – írták. 

A közleményben kifejtették, hogy az EB az új Brexit-vámok bevezetésének három évvel történő késleltetése mellett azt is javasolja, hogy hozzanak létre egy hárommillió eurós támogatási csomagot az Európai Unió akkumulátoriparáért. A javaslatról Maroą ©efčovič, az EB alelnöke azt nyilatkozta, hogy a döntés az európai ipari érdekek védelméből született és azt a brit, valamint az európai autóipar is sürgeti, mert a Brexit utáni kereskedelmi megállapodás értelmében jövő év elejétől tíz százalékos vámok lépnének életbe az angol csatornán keresztüli kereskedelem során az elektromos járművek esetében. 

A Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodás vámmentes kereskedelmet ír elő az Egyesült Királyság és az EU között, azonban a vámmentesség kizárólag az ezen országokban előállított árukra vonatkozik. Az elektromos járművek származási szabályai pedig azt jelentik, hogy a változtatás nélkül a kínai gyártmányú akkumulátorral szerelt elektromos járműveket vámok terhelték volna. A haladék lehetőséget ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának termelésfokozására és az európai autóipar versenyképességének megőrzésére a világpiacon. 

Az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacát jelenleg a kínai gyártmányú termékek uralják, a lítium-ion akkumulátorok előállításának mintegy hetven százalékáért felel az ázsiai ország. Az EB emellett azt is tervezi, hogy bevezet egy „zárolási mechanizmust”, amely megakadályozza a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodást érintő további késleltetések bevezetését 2032 előtt.

Az indoklás szerint a haladékot szorgalmazó brit és európai autóipar közös célja, hogy helyben gyártott akkumulátorokat használjanak a jövőben, a késleltetés pedig időt ad az akkumulátoripar termelésnövelésére. A brit kormány egyetért az EB javaslatával, emellett az elektromos járműipar szereplői, köztük az Autógyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is támogatja a javaslatot.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!