Kétszer annyit töltenek az ingyenes töltőn az elektromos autósok

0

Az újkori (2010-es évektől) elektromos autózás hajnalán szinte minden köztéri töltő ingyenes volt. Ez azért is lehetett így, mert az elektromos autók száma még valóban elenyésző volt és volt anyagi lehetőség is ennek az alacsony számú autónak a kiszolgálására. Magam is emlékszem olyan nevezetes ingyenes DC villámtöltők használatára, mint a siófoki, vagy éppen a veszprémi. Persze ezek az idők mára már elmúltak, gyakorlatilag nulla az ingyenes köztéri töltők száma Magyarországon.

Ezzel szemben az Egyesült Államokban még vannak jócskán ingyenes DC villámtöltők, melyekre szépen rá is ülnek az „ingyen tőtikézők”, akárcsak az számtalanszor megtörtént itthon is. Erről most készített is egy tanulmányt az Egyesült Államok egyik minisztériuma (Department of Energy’s Vehicle Technologies Office). A végkövetkeztetést a 2020 júniusa és 2023 júniusa közötti töltési munkameneteket vizsgálva vonta le a tanulmány, ami közel 2,3 millió töltésindítást jelent. Ezen töltések egyike sem a Tesla Supercharger hálózatán történt. Amit pedig látni lehet ezek alapján: az ingyenes töltőkön közel kétszer annyi időt lógnak az elektromos autók, mint a fizetős töltőkön.

Mint a tanulmányból kiderült, az átlagos sofőr 78 percet lóg a töltőn munkamenetenként, és 40,7 kilowattóra energiát nyer az ingyenes egyenáramú villámtöltőkkel. Amikor azonban a fizetős egyenáramú villámtöltőket használják az elektromos autósok, akkor átlagosan mindössze 42 percet töltenek, ezalatt 22 kWh energiát vételeznek. A tanulmány az alábbi számokból építkezett:

  • Ingyenes töltés: 957 265 darab: átlagosan 40,7 kWh vételezett energia 78 perc alatt
  • Fizetős töltés: 1 412 050 darab: átlagosan 22 kWh vételezett energia 42 perc alatt
  • Összesen: 2 369 315 töltés, 29,4 kWh töltésenként, 54 perc alatt

A tanulmány másik következtetése az, hogy az elektromos járművezetők bizony megragadják a lehetőséget, hogy a lehető legtöbbet töltsék az ingyenes DC villámtöltőkkel az e-autóikat, még akkor is, ha ez több mint egy órát vesz igénybe. Az ilyen ingyenes töltések alkalmával ráadásul sokszor 100 százalékos töltöttségre mennek az autósok, pedig 80 százalék felett jelentősen belassul a töltési teljesítmény, amivel sok időt, továbbá lehetőséget elvesznek mások elől ezek a tulajdonosok.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!