Elég erős a gyanú, hogy az akkugyártók egy ideje készültek a következő nagy dobásukra, ez pedig a só-, vagyis nátrium alapú akkumulátor. Az elmúlt hónapok óta folyamatosan érkeznek azon hírek a kisebb-nagyobb gyártóktól, hogy erősen szemeznek a technológiával. Néhány napja a BYD kötött egy jelentős megállapodást egy szintén kínai gyártóval az ilyen akkucellák előállítása érdekében.
Röviden újra csak annyit lehet elmondani itt, hogy ez a technológia még az LFP kémiás akkucelláknál is kedvezőbb áron állítható elő és a jelenlegi lítium-ion technológiát előállító gyártósorok is egész egyszerűen átállíthatók erre az újdonságra.
Azonban nem lehet véletlen, hogy az elmúlt hónapokban számtalan gyártó jelent meg. A munka bizonyára szorgosan folyt a háttérben, hiszen nagyjából csak így lehet kész eredményeket felmutatni. Így lehetett ez Európa egyik legrangosabb üzeme, a Northvolt kapcsán is, akik most előrukkoltak saját tervezésű és gyártású nátrium akkujukkal (SIB – Sodium-ion batteries).
A most bemutatott cella még újnak számít, így a Northvolt nem is kockáztat, első körben energiatároló rendszerekben vizsgálja majd a cellák életútját. Ez egyrészt az esetleges tervezési hibák előbukkanása és a most még szerintük nem elégséges energiasűrűség miatt lesz így. Természetesen, ha a most bemutatott cellák jól vizsgáznak és az energiasűrűséget is növelni tudják, jöhet az autóipari felhasználás is.
A most bemutatott cella 160 Wh/kg energiasűrűséget tud és az Altiris vállalattal közösen került kifejlesztésre, a Northvolt kutatási és fejlesztési központjában, a Northvolt Labs-ban (Svédország, Västerås). Egy ilyen cella 170 mAh/g elméleti kapacitást és 3,2 V átlagos kimeneti feszültséget biztosít, ami már nagyon közel áll a Northvolt által támasztott igényekhez.
Az Altiris pedig már meg is kezdte a kereskedelmi forgalomba hozatalt és a szükséges alapanyagot előállító gyár megépítését, a Stockholmtól mintegy 200 kilométerre északra fekvő Sandviken városában. Az Altris üzeme mintegy 2000 tonna Fennacot – más néven poroszfehéret – állít elő. Ez az alapanyag évente 1 GWh nátrium-ion akkumulátorhoz lesz elegendő. A vállalat hozzáteszi, hogy a most jóváhagyott és bevizsgált cella „biztonságosabb, költséghatékonyabb és fenntarthatóbb, mint a hagyományos nikkel-, mangán- és kobalt (NMC) vagy vas-foszfát (LFP) kémia.Mint a SIB-ek esetében általában, az ásványi anyagok, például a vas és a nátrium bőségesen vannak jelen a globális piacokon”.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!