Egyre többször hangzik el az egyes autógyártók számára az a kellemetlen kijelentés, miszerint a kínai autógyártók komoly erőkkel vannak jelen Európában. Továbbá a gyártási minősége ezeknek az elektromos autóknak sem a bóvli kategóriába tartoznak. Nyilván van még hova fejlődni, de az áraikkal nagyon erősen képesek kompenzálni az adott esetben kicsit kopogósabb műanyagokat. Persze egy közép-kategóriás kínai elektromos autónak már ezzel sem kell megküzdenie, így például a nemrég hazánkban is debütált három BYD modellnek sincs oka szégyenkezni melyek igen kellemes árcímkét kaptak még forintban is.
Persze nem érdemes azt gondolni, hogy ezek a kínai elektromos autók megállnak Európa határainál, ugyan miért is tennék? Vannak nálunk sokkal közelebbi célpontjaik is, például Dél-Ázsia, vagy Dél-Amerika egyes országai. Erről most a sokak által ismert JATO Dynamics készített egy szép kis tanulmányt melyből jól látszik, hogy nagyon komolyan kell venni ezen kínai gyártók terjeszkedését.
2023 első hat hónapjában a kínai elektromos járművek szerezték meg a legnagyobb szeletet az elektromos járművek eladási tortájából olyan dél-ázsiai országokban, mint Indonézia (29 százalék), Fülöp-szigetek (33 százalék), Malajzia (28 százalék) vagy éppen Thaiföld (79 százalék). Dél-Amerikában, Brazília és Chile került fel a listára, ahol az új elektromos járművek eladásának 27 százaléka kínai márkáktól származik.
Illetve ott van még Oroszország is, ahol továbbra is sokan vennének elektromos autót, csak nincs ott jelen már európai márka. Kína pedig köszöni szépen és ide is benézett! Az itt eladott új elektromos autók 91 százalékai kínai gyártótól származik. De például Izraelben is komoly a jelenlét (61 százaléka az új eladásoknak kínai e-autós márka), míg Mexikóban is 30 százalékos ugyanez a limit.
Hogy a fejlődés milyen mértékű Kínában az is jól mutatja, hogy 2015-ben még 26 és 37 százalékkal többet kellet ott fizetni ugyanazért az elektromos autóért, mint Európában. Mára pedig pont fordított a helyzet, hiszen Kínában egy kínai elektromos autó majdnem fele annyiba kerül, mint ugyanaz az autó Európában, vagy Amerikában. Ma egy átlagos elektromos autó Kínában 31 405 euróba kerül, míg Európában ugyanez 66 864, az Államokban 68 023 euró. A trendet megint csak a Tesla képes megtörni, akinek az autói Amerikában sokszor szemtelenül olcsón megszerezhetők.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!