Átlagot számolni általában jó dolog, hiszen igen sok minden kimutatható ennek révén. Persze a helyzetet torzíthatja is, ha az alsó, vagy éppen a felső végekről visszanézve elemezzük, amit látunk. Az elektromos autók árait vizsgálva talán örömmel nézhetjük az adatokat, már csak azért is, mert az elmúlt időszakban folyamatos csökkenéssel találhatjuk szembe magunkat, ami persze megint csak lehet jó és rossz. Attól függően, hogy vettünk-e már e-autót, vagy csak tervezzük azt.
Akárhogyan is, elemzők elkezdtek foglalkozni a témával, nemrég a Tesla Model 3 és Y esetében vizsgálták meg azt, hogy miként viszonyul az említett két autó új ára az amerikai átlagos új személyautós árakhoz viszonyítva. Az eredmény igen mutatós volt, mindkét Tesla modell alapára bement az amerikai átlag új autós ár alá az Egyesült Államokban.
Hasonlóan kellemes látvány az a tanulmány, amit a Kelley Blue Book készített nem is olyan régen. A tanulmány inkább az átlagos elektromos autós ár (ATP – Average Transaction Price) alakulását vizsgálta az Egyesült Államokban, természetesen új autókat figyelembe véve. Ez alapján pedig a vizsgálódás azt hozta ki, hogy az átlagár, amit egy új elektromos autóért kifizettek az Államokban, 22 százalékkal csökkent az elmúlt év hasonló időszakához képest.
A tanulmány szerint az Egyesült Államokban a múlt hónapban az új elektromos járművekért fizetett átlagár 50 683 dollár volt, szemben a tavalyi 65 295 dollárral. Ebből az elérhető támogatások és ösztönzők átlagosan 4991 dollárt tettek ki, vagyis egy átlagos amerikai új autó árának 9,8 százalékát. A szeptemberi érték már az augusztusihoz képest is csökkenést mutat, akkor 1529 dollárral volt magasabb az átlagár. Ugyanakkor ma még a várakozás egy megrendelt modellre az amerikai átlag felett van, ez 97 napot jelent, míg egy belsőégésű új autóra 52-58 napot kell csak várni Amerikában. Ha összességében vizsgáljuk az elektromos és belsőégésű motoros autókat akkor is csökkenő árakról beszélhetünk, hiszen ekkor 47 899 dolláros árról beszélhetünk.
Érdekesség, hogy míg a Tesla lefelé viszi az árait ( a Model 3 ára például több mint 26 százalékkal 41 484 dollárra csökkent), addig az olyan nevek, mint az Audi és a Porsche, átlagosan több mint 8 százalékkal emelték modelljeik árát az elmúlt 12 hónapban, míg a Mercedes-Benz is 10 százalék körül emelt.