Sokan ma még azért nem vesznek elektromos autót, mert annak magasabb árát nem szeretnék, vagy nem tudják kifizetni. Természetesen, aki már egy esetleges vásárlás miatt nézelődik az árak körül, annak jó eséllyel nem kell magyarázni a magasabb felár-adta előnyöket, mint az otthoni „tankolás” lehetősége, vagy az üzemeltetési költségek jelentősebb alacsony mivolta. Ezekkel mintegy harmadával kevesebből kihozható egy elektromos autó fenntartása.
Jól csengő erények ezek, ám amikor a kasszához kell vonulni és fizetni, már sok leendő vásárló fejében fordul meg, hogy biztosan kell ez neki. Az árak tekintetében azt a bizonyos paritást, vagyis az árak egy szintre jutását valamikor az évtized közepére teszik az elemzők. Szerintük nagyjából ekkorra lesz egy árban a belsőégésű és az elektromos árai, de legalábbis elhanyagolható mértékű lesz a különbség. Nos, az elemzők valamit egész jól eltalálhattak, ugyanis az Egyesült Államokban már kézzelfogható jelei vannak ennek a folyamatnak.
A Bloomberg lekövette a Tesla Model Y és Model 3 alapárának változásait az amerikai újautó-átlaghoz képest és azt találta, hogy most a Model 3 és a Model Y esetében az árak már bekúsztak az amerikai lakosok által új autóra költött összegek átlaga alá. Vagyis tulajdonképpen egy Tesla Model 3, vagy Y ma már az Államokban annyiért (vagy még kevesebbért) hozható el, mint egy átlagosnak mondható árú belsőégésű motoros autó.
A fenti ábrán a Model 3 (fekete vonal) és a Model Y (zöld vonal) mutatja, hogy az elmúlt években miként alakult az említett két modell alapárának különbsége ehhez a bizonyos amerikai átlagárhoz képest, elég beszédes a látvány. Az okok között van többek között, hogy az elektromos járművek ára csökkent, az infláció pedig nagymértékben megemelte az új autók átlagos eladási árát az Egyesült Államokban. Ráadásul az amerikai autóvásárlók nagyobb járművek (például SUV-k és pickupok) iránti vonzalma is hozzájárult az új autók átlagárának növekedéséhez. 2018-ban az Államokban egy átlagos új autó ára 38 000 dollár volt, ma már ez az érték 47 000 dollár.
Mindezek fényében ma már kijelenthető, hogy sok esetben csupán a vásárló döntésén múlik Amerikában, hogy mit választ és akkor még az egyéb ösztönzőkről, állami támogatásokról nem is beszéltünk, amivel tovább csökkenthető ott egy új e-autó ára.
Ráadásul a Tesla a közelmúltban csökkentette a Model 3 és a Model Y árait – így nem csak az alapmodell lett olcsóbb, hanem a teljes termékcsalád versenyképesebb lett.