Anglia tekintetében eddig is egyre szigorodó határértékekkel találkozhattak az autógyártók, ám a nemrég bejelentett szigorításokkal már igencsak fel kell kötni azt a bizonyos gatyát azon autógyártóknak, akik a szigetországban akarnak autókat eladni, büntetés nélkül. 2024 januártól ugyanis az eladott autók éves számában legalább 22 százaléknak kell lennie a zéró kibocsátású járműnek, ami 2035-től pedig 100 százalékra emelkedik!
Ha ezeket a feltételeket nem teljesítik a gyártók, akkor büntetést kell fizetniük, hasonlóan az Európai Unió hatályos szén-dioxid kvótájához. Az Egyesült Királyság kormánya ugyanis hivatalosan is bejelentette, hogy ragaszkodik a korábban meghatározott, elektromos járművekre vonatkozó célokhoz az elkövetkező évekre; annak ellenére, hogy öt évvel (2035-re) tolta el a belsőégésű járművek betiltását.
„A ZEV (Nulla Kibocsátású Jármű) mandátumrendszer funkciója változatlan. A járműgyártók minden évben kitűzik azt a célt az éves összértékesítésük százalékában, amelynek nulla kibocsátásúnak kell lennie” – magyarázza az Egyesült Királyság kormánya.
A meghatározott 2 százalékos limit a személyautók értékesítésére vonatkozik, ezeknek az autóknak zéró „helyben károsanyag-kibocsátásmentes” -nek kell lenniük, vagyis szinte biztos, hogy hibrideket, vagy plug-in hibrideket nem lehet vonni a számítása. A kisteherautók esetében tíz százalék a cél. A kvóta az autók esetében 80 százalékra, az újak esetében pedig 70 százalékra emelkedik 2030-ra, illetve 100 százalékra 2035-től.
Azoknak a gyártóknak, akik nem teljesítik a célt, vagy bírságot kell fizetniük, vagy „ZEV-kibocsátási kreditet” kell vásárolniuk azon autógyártóktól, amelyek hozzák a kitűzött célt. Ez utóbbi vásárlása igen vaskos összegbe, 15 000 Fontba fog kerülni, kreditenként. A kisteherautók esetében a bírságot 2024-ben 9000 fontra csökkentették, de a szabályozás fennmaradó éveiben már 18000 fontra emelkedik.
„Az intézkedések a gyártók széles körének biztosítják a rugalmasságot a kereskedési rendszeren keresztül, lehetővé téve számukra, hogy a banki megfelelést azokban az években is teljesítsék, amikor túllépik a következő évekre vonatkozó éves célokat” – részletezi a kormány.
„A zéró károsanyag-kibocsátású járművekhez ma bejelentett út biztosítja, hogy az oda vezető útvonal arányos, pragmatikus és reális legyen a családok számára” – mondja Mark Harper közlekedési miniszter. „Megbízatásunk bizonyosságot ad a gyártóknak, előnyökkel jár a járművezetők számára azáltal, hogy több lehetőséget kínál, és segíti a gazdaság növekedését szakképzett munkahelyek teremtésével.”
Miután Rishi Sunak brit miniszterelnök múlt héten bejelentette, hogy az ország 2035-re helyezi át a nem hibrid fosszilis tüzelőanyaggal működő modellekre vonatkozó 2030-as tilalmat, egyes gyártók arra figyelmeztettek, hogy ez túlságosan nagy bizonytalanságot kelt majd az iparágban. A gyártóknak már csak kevesebb, mint 100 napjuk maradt a felkészülésre, kíváncsian várjuk, miként fog festeni Anglia autós piaca, mondjuk jövő ilyenkor.