Érdekes ellentmondásba keveredett a Volkswagen, ráadásul hazai pályán, Németországban. Habár a hírek folyamatosan arról szólnak, hogy ott is felfutásban vannak az elektromos autós eladások, így a Volkswagen számai is. Ennek ellenére most számos munkahely kerülhet veszélybe a vállalat egyik ikonikus gyárában, Zwickauban. A kereskedők arról számoltak be, hogy csökken az érdeklődés a Volkswagen három, tisztán elektromos MEB platformra épült elektromos modellje iránt.
A vállalat elmondása szerint a kereslet visszaesőben van az elektromos modelljeik iránt, így elképzelhető, hogy egy jelentősebb létszámtól meg kell válnia a Volkswagennek. Ráadásul a magasabb infláció és a kevesebb támogatás gyengíti a keresletet. Az Automobilwoche című német lap értesülései szerint a Volkswagen ennek válaszául állások megszüntetését tervezi. Bár a Volkswagen még nem nyilatkozott az esetleges leépítésekről, a cég terveit Michael Kretschmer szászországi miniszter egy rendezvényen tett megjegyzései szivárogtatták ki (erről a Bild számolt be).
Természetesen egyelőre csak pletykák keringenek a borús hangulatról, egyes biztosnak ígért információk szerint néhány száz ember lesz érintett a leépítések sorozatából a közel 11 000 fős alkalmazotti létszámból. Szászország gazdasági minisztere, Martin Sulig is aggodalmának adott hangot: „Súlyos helyzetről van szó. Szeretnénk pozitív perspektívát mutatni az alkalmazottaknak, de a lehetséges megoldásokat nem mindig tudjuk azonnal nyilvánosan megvitatni.”
A németországi zwickaui Volkswagen üzemben MEB-alapú elektromos autókat gyártanak, beleértve az ID.3-as, ID.4-es és ID.5-ös autókat. De más VW Csoportos elektromos járműveket, például az Audi Q4 e-tront és a Cupra Bornt is itt gyártják. A Volkswagen 2018-ban jelentette be, hogy 1,2 milliárd eurót fektetnek be az üzem elektromos járművek gyártására való átalakítására. Az üzemet 26 hónap alatt sikeresen át is alakították és az itteni munkaerő is biztosnak hitte eddig az állását.
Azonban az idők változnak és a kínai autógyártók egyre jelentősebb beszivárgásával, valamint a Tesla által diktált folyamatos árcsökkentésekkel a Volkswagen visszaszorult az értékesítési láncban. A kevesebb autó pedig kevesebb bevételt jelent, végső soron pedig állások megszűnését hozza a visszaeső kereslet.
Érdekesség, hogy a napokban az Európai Unió vizsgálatot indított a kínai elektromos járművek ellen, a 2023-ban ugrásszerűen megugrott import mértéke miatt. A vizsgálat során a kínai elektromos autógyártók, köztük a BYD, a NIO és az XPeng tevékenységét vizsgálják. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerint a verseny igazságtalan, mivel a kínai elektromos járművek gyártói állami támogatásban részesülnek, így költségeiket alacsonyabban tarthatják.