Az elmúlt időszakban egyre több helyről olvashatjuk, hogy megjelenik egy adott gyártó kínálatában a szilárdtest akkumulátorokkal szerelt akkupakk lehetősége. Sok esetben még csak a „coming soon” lehetőség lett belobogtatva, de bizony már ez is jóval több, mint amit akár csak 1 évvel ezelőtt remélhettünk.
Tipikus példa erre a kínai NIO és a 150 kWh kapacitású akkupakkja, amiről már az ezt megkapó (opciós felár ellenében) autók digitális kézikönyvében is volt leírás.
Azonban itt nem ér véget a sor, hiszen már olyan piaci szereplők, mint a BMW, vagy éppen a Nissan is erősen dolgozik azon, hogy saját fejlesztésű és gyártású szilárdtest akkucellákat kínálhassanak ügyfeleiknek. Ezek után nem is kell meglepődni, ha a kínai autógyártók egyre szélesebb köre figyel fel a lehetőségre, mint most a SAIC Motor. A kínai CnEVPost magazin szerint a fenti gyártó egyezséget kötött a már sok éve létező akkumulátor-startuppal, a ChingTao-val.
Ha nem ismerős a nevük, az nem probléma, hiszen bár a céget 2014-ben alapították, és ezt követően több finanszírozási kört is végrehajtott, eddig nem kapott nagyobb figyelmet. Pedig a ChingTao már 2020 óta rendelkezik gyártósorral szilárdtest lítium akkumulátorokhoz, amelyek kapacitása évi egy gigawattóra.
A Neta és a BAIC pedig már használta is ezeket az akkumulátorokat elektromos autók prototípusaiban. Mindezek felett pedig 2022 tavaszán már nekiláttak a kapacitásbővítésnek egy második gyár megépítésével, melynek sikeres beindításával évi 10 GWh szilárdtest akkucellát tudnak majd prezentálni.
A SAIC vélhetően erre a bámulatos teljesítményre figyelt fel, amikor ajánlatot tett számukra egy vegyesvállalat létrehozására. A fentebb linkelt cikk szerint az alapítás megtörtént, méghozzá 1 milliárd Jüan (126 millió euró) alaptőkével. 51 százalék a ChingTao, 49 pedig a SAIC tulajdona.
A gyártásra tervezett vegyesvállalat létrehozása nem előzmény nélküli: tavaly mindkét cég közös laboratóriumot hozott létre a szilárdtest akkumulátorok fejlesztése céljából. Azonban azóta sem érkezett semmilyen, a technológiára vonatkozó adat egyik fél részéről sem. Amit tudni, hogy a AIC és a ChingTao által kifejlesztett, prototípusokban használt cellák első generációjának tesztjei mostanra befejeződtek. Rendszerszinten 368 Wh/kg energiasűrűséget értek el, ami a kínai mérési metódus szerint egy átlagos e-autónak 1100 km hatótávot tud biztosítani, aminek ha csak a 70 százaléka igaz, már kiváló értékről beszélhetünk.