A Škoda Szakiskola immár hagyományos világítótorony-projektjének keretében született kilencedik látványos és egyedi darab a Škoda Roadiaq nevet viseli.
A Škoda tanulóinak kilencedik munkája – vagyis „Azubi Car” (Auszubildende, azaz ipari tanuló) projektje – mindent tartalmaz, ami egy modern mobilirodában csak szükséges: állandó internetkapcsolat, 27 col képátlójú monitor és dokkolóállomás. A Škoda Roadiaq azonban néhány egyszerű kézmozdulattal munkahelyből egy ágyat és egy kis konyhát is kínáló lakókörnyezetté is átalakítható.
Maren Gräf, a Škoda Auto igazgatótanácsának az emberek és a kultúra területeiért felelős tagja így fogalmazott: „Mobil irodaként a Roadiaq tetszőleges helyről teszi lehetővé a munkát, azt a ‘New Work’ megközelítést megtestesítve, amely iránt magunk is teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a Škodánál. Olyan munkamodellekről van szó, amelyek a lehető legrugalmasabbak, hogy végül kiegyensúlyozott optimumot találhassunk velük a csapat számára. A projekt során különösen meggyőző volt látni, milyen lelkesedéssel, örömmel és részletek iránti figyelmességgel dolgoztak az akadémia tanulói hónapokon át e járművön – pontosan ‘Excellence with Joy’ mottónk szellemében. Kilencedik tanulói autónk mély benyomást keltően érzékelteti, mi mindent érhetnek el együtt az emberek, ha szívvel-lélekkel egy ilyen projektnek szentelik magukat.”
A Škoda Szakiskola 29 tanulója 2022 őszén kezdett dolgozni a Škoda Roadiaq megépítésén. Kilenc hónap alatt több mint kétezer munkaórát fordítottak a Roadiaq megépítésére.
Az Enyaq lakóautóvá alakítása során a tanulóknak jelentős változtatásokat kellett végrehajtaniuk a karosszérián. Az új tetőkonstrukció mellett új csomagtérajtót is kifejlesztettek, amelyre sátor rögzíthető. A Roadiaq az Enyaq programjából származó, 21 col peremátmérőjű Supernova könnyűfém keréktárcsákkal szerelt kerekeken gördül, miközben Smaragdzöld/Holdfehér kéttónusú fényezést kapott. Belterében az ülés- és az ajtókárpitok, valamint a műszerfalborítás textíliái egyaránt száz százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek. A jármű hátsó részében a kempingezéshez, alváshoz és távmunkához szükséges bútorok egyaránt egyedi tervezésűek, és a tanulók dizájnötletei alapján szakértői tanácsok szerint készültek.
A Škoda Roadiaq összkerékhajtással rendelkezik, amely a műutaktól távoli úticélok felfedezését is lehetővé teszi. A két elektromos motorral kialakított hajtásrendszer az Enyaq 80 X Sportline változatéval megegyező. A hátsó tengelyre épített szinkronmotor 150 kW teljesítménnyel és 310 newtonméter maximális forgatónyomatékkal hajthatja a hátsó kerekeket, amit az első tengelyen működő aszinkronmotor további 80 kilowattal és 162 newtonméter maximális forgatónyomatékkal egészíthet ki az első kerekeken. A nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor energiatároló képessége 82 kWh (nettó 77 kWh), és a WLTP-ciklus szerint akár 495 kilométer hatótávot is lehetővé tehet.
Az alapjármű 4649 milliméteres hosszúsága és 1879 milliméteres szélessége változatlan maradt, míg tengelytávja minimális mértékben 2770 milliméterre, a szabadmagasság pedig 190 milliméterre nőtt. 2050 milliméterével a Roadiaq több mint 35 centiméterrel magasabb az alapváltozatnál, ami elsősorban az új tetőkialakításnak köszönhető. Az eredeti tető egy részét el kellett távolítani, hogy lényegesen több fejtér állhasson rendelkezésre, ami lehetővé teszi a „digitális nomádok” számára, hogy még tágasabb helyet élvezhessenek a munkához és a pihenéshez. A sátor-hozzáépítés rossz időben védelmet nyújt, emellett a jármű hátuljába épített konyha kényelmesebb használatát is lehetővé teszi. Az áttervezett, immár kilincs nélküli bal hátsó ajtó – eredeti Simply Clever napvédő rolóval az ablakban – még tágasabb privátszférát biztosít a hálórészben. A lakótér energiaellátását napelemek segítik, megőrizve a jármű hatótávját, amikor nem csatlakozik az elektromos hálózatra. A Roadiaq a kempingekben vagy lakókocsiparkokban külső áramforrásra is csatlakoztatható.