Az akkumulátor alapú elektromos teherszállításnak sok ellenzője van, már ami annak elterjedését illeti. Bár az ezeket megvásárló vállalatoktól eddig nem igazán hallani negatív visszajelzéseket. Azért ez is jelent valamit. A sok negatív visszhang ellenére folyamatos a fejlődés ebben a szektorban egyaránt. Ahogyan az átállás folyamatosan terjeszkedik a szállítmányozásban, úgy fognak a szükséges komponensek is fejlődni, elég csak mostani témánkat elolvasni.
Az elektromos teherautóknak és kamionoknak az ellenzőik szerint az a legnagyobb bajuk, hogy a működésükhöz szükséges energiát akkumulátorokban kell tárolni. Ez viszont egy ördögi kört eredményezhetne, hiszen elméletben minél nagyobb hatótávot és tömeget akarunk kihozni egy tisztán elektromos teherautóból, annál több akkumulátort kell a járműbe szerelni. Ez viszont azt hozza magával, hogy nő a jármű tömege, így a fogyasztása is.
A problémára lehet a megoldás az, ha sikerül egy adott tömeg és méret mellett minél nagyobb energiasűrűségű akkucellákat bepakolni. Erre a közeljövőben folyamatosan lesz példa és aki érdeklődik a téma iránt, az már azt is tudhatja, hogy még csak a forradalminak gondolt szilárdtest akkukra sem kell várni ehhez.
Az akkugyártás és fejlesztés egyik jelentős résztvevője az európai (svéd) Northvolt, akik most a Scaniával álltak össze. A közös munkának már eredménye is van egy olyan akkucella formájában, amit kifejezetten ilyen felhasználásra szántak. Ennek legfőbb erénye az élettartama. Ugyanis a validációs tesztek során azt derült ki, hogy ezen prizmatikus lítium-ion cella élettartama egy teherautó teljes élettartamával egyenértékű. Ez igen jó hír annak, aki egy sokmilliós elektromos kamion vásárlását fogja tervezni a közeljövőben.
Technikai értelemben egy elektromos kamion, amit ezzel az új, 157 Ah-s cellával szereltek össze, több mint 1,5 millió kilométert is képes lesz megtenni. A cella a 2018 januárjában létrejött fejlesztési partnerségük gyümölcse. A Traton leányvállalata, a Scania ugyanis már akkoriban robusztusabb, költséghatékonyabb és fenntarthatóbb akkumulátorcellák kifejlesztésére törekedett.
A jövőben a Northvolt a svédországi Skellefteå-ban található Ett gigagyárban fogja gyártani az új cellát. Ezek aztán a Scania szintén svéd gyárába kerülnek majd (Södertälje), hogy itt a cellákból komplett akkupakkok készüljenek majd az elektromos Scania kamionok számára.