A világ Ford-üzemeinek szerelőszalagjairól már több mint 100 éve gördülnek le az autók. Az elkészült járművek volánja mögött ilyenkor mindig ül valaki, de ez hamarosan megváltozhat.
A Ford megkezdte kísérletét egy mesterséges intelligencia által vezérelt önvezető technológiával, ami kifejezetten erre a munkafázisra fejlesztettek ki. A projekt során az autók nemcsak önállóan hajtanak le a szerelősorról, hanem el is gurulnak a végső teszteket végző munkaállomásokra, feltölthetik magukat, majd leparkolhatnak a többi, szállításra váró autó közé.
Az E-SELF projekt egyike annak a számos kezdeményezésnek, amelyek célja a Kölni EV központ folyamatos fejlesztése. A 2 milliárd dolláros beruházással létrehozott üzemegységben idén kezdődik az EV-modellek gyártása.
“A Ford újraépíti jármű-portfólióját Európában, és e folyamat szerves része annak megtervezése is, ahogyan ezek az új EV-k készülnek,” nyilatkozta Frank Schwarz, a Ford projektvezetője. „Az önvezető technológia meghonosítása a szerelősoron fokozhatja a termelékenységet és a biztonságot, miközben a dolgozók a fontosabb feladatokra összpontosíthatnak.”
A Ford a múlt hónapban mutatta be az új, tisztán elektromos hajtású Explorert, ami a márka első, már a Kölni EV Központban készülő elektromos személyautója lesz. A vállalat azt tervezi, hogy 2026-ra évi 600.000 elektromos autót gyárt majd, és 2030-ig teljes körű személyautó-portfóliót állít össze tisztán elektromos hajtású modellekből.
Az E-SELF projekt során a járművek és az infrastruktúra közötti kommunikáció segítségével irányítják és ellenőrzik az autókat. A gyár területén elhelyezett szenzorok azonnal érzékelik, ha vészhelyzet alakulhat ki a járművek nyomvonalán (például egy ember vagy egy másik autó keresztezi az útjukat), és ilyenkor a járművek lelassítanak, vagy ha kell, meg is állnak.
A gyártás utáni tesztelés tucatnyi különböző állomáson történik, majd az autókat beállítják egy parkolóba, ahonnan később trélereken, vasúti kocsikon vagy hajókon szállítják el őket. Az MI technológia lehetővé tesz, hogy a járművek maguk járják végig a tesztállomásokat, majd önállóan feltöltsék az akkumulátorukat, és leparkoljanak a többi kész jármű mellé. Erre minden olyan autó képes, amelyben automata sebességváltó, elektronikus stabilitásvezérlés, elektronikus kézifék és kormányzási asszisztens működik; az egyetlen szükséges plusz az intelligens kommunikációs egység, amely képes interakcióba lépni a gyár infrastruktúrájával.