Nemzeti autógyártást mindenkinek! Egy saját autómárka megtervezése és felépítése korábban is nagy presztízs értekkel bírt és nincs ez másként manapság sem. Erre a legjobb példa többek között Törökország (Togg), vagy éppen Lengyelország (Izera) saját márkás elektromos autói.
Bármelyik említett példát nézzük, van bennük egy közös, mégpedig az, hogy a márka felépítésében javarészt, vagy épp teljes mértékben állami vállalatok vittek jelentős szerepet. Pár éve (2019-ben, hasonlóan a Togg, vagy az Izera esetéhez) Cipruson is elkezdett forrongani az ötlet, hogy legyen egy saját, nemzeti elektromos autó márkája az országnak. Nos, lett. Ez lett a Günsel.
A ciprusi márka történetét Near East University alapító rektora, Dr. Suat İrfan Günsel indította el. Egy ideje már aktív munkálatok zajlanak az egyetemen az elektromos autók kapcsán, aminek 2014-ben már az R25 napelemes autó is a kézzelfogható eredménye volt. A második, általuk kifejlesztett elektromos autó, az RA27 1630 km-t tett meg a Dél-afrikai Köztársaságban a 2016-ban megrendezett versenyen.
2019-re a márka saját székházában és gyártócsarnokában folytak munkálatok, jelenleg pedig egy második gyártóüzem építésén fáradoznak a Günselnél. Két olyan modell megalkotásán dolgoznak a mérnökök, melyeket sorozatgyártásban lehet előállítani és természetesen kereskedelmi forgalomba is hozhatóak. Ezek az elektromos autók a Günsel B9 és a Günsel J9.
A Günsel B9 már most a sorozatgyártás küszöbén áll és számos részlet ismert, többek között az autó végleges kinézete. A Günsel B9 egy kétajtós kompakt modell, 140 kW teljesítménnyel és 52,6 kWh-s akkumulátorral a jármű padlójába integrálva. A hatótávolság állítólag akár 350 kilométer (a mérési metódus nem ismert) is lehet. A végsebességet elektronikusan 150 km/h-ban korlátozták.
A már gyártásra kész járműről készült képeken egy jobbkormányos autó látható, a középkonzol szintjén érintőképernyővel. A B9 állítólag 7,7 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/h-ra, az akkumulátor pedig fél óra alatt tölthető fel 80 százalékra. Ennyi részletet közölt eddig a Günsel.
A piaci bevezetés ütemezése, valamint az ár továbbra sem ismert. A gyártó oldalán feltűnik még a J9 is, mint a következő, bemutatásra kész modell, ám ezt még nem teljesen leplezte le a Günsel. Ezen modell esetében többek között 500 km-es hatótáv, 200 km/h végsebesség, 280 kW teljesítmény, két elektromos motor és 2 tonnás tömeg szerepel.