Megjelentek az utakon az első hidrogén hajtotta BMW iX5 modellek

0

A BMW Group büszkén mutatja be a nemzetközi média képviselőinek idén szolgálatba álló tesztflottája első példányait. A BMW iX5 Hydrogen négyévnyi fejlesztőmunka eredményeként érkezik meg az utakra.

A kevesebb, mint száz modellből álló tesztflotta a világ számos pontján feltűnik majd, különböző célcsoportokkal ismertetve és szerettetve meg a jövőbe mutató hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat. 

„A hidrogén egy rendkívül sokoldalú energiaforrás, amely energiaátállási folyamatainkban, és így a környezetvédelem tekintetében is kulcsfontosságú szerepet játszik. Mindent egybevetve, ez a megújuló energiaforrások tárolásának és felhasználásának egyik leghatékonyabb módja.” – Mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „A technológiában rejlő potenciált a mobilitási ágazat átalakulásának felgyorsítására is fel kell használnunk. A hidrogén az emisszió-mentes mobilitás hiányzó darabja, hiszen egyetlen technológia nem elegendő ahhoz, hogy világszerte klímasemleges mobilitást érjünk el” – tette hozzá.

A BMW Group a Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzemében állítja elő a tesztflotta rendkívül hatékony üzemanyagcella-technológiáját, amely a BMW iX5 Hydrogen egyik központi eleme. A technológia folyamatosan 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítmény leadására képes.

Az üzemanyagcellákban a tartályokban tárolt hidrogén és a levegőből származó oxigén között kémiai reakció megy végbe. A hajtáslánc-technológia hatékonysága szempontjából döntő jelentőségű e két elem ellátásának folyamatos biztosítása. A mérnökök a belsőégésű erőforrások technológiai megfelelői mellett – mint például a töltőlevegő-hűtők, a levegőszűrők, a vezérlőegységek és az érzékelők – speciális hidrogénkomponenseket is kifejlesztettek az új technológia számára. Ilyen többek között a turbinával dolgozó nagysebességű kompresszor és a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú is.

A BMW iX5 Hydrogen egyedi üzemanyagcellái a Toyota Motor Corporation oldalán gyümölcsöző technológiafejlesztési együttműködés eredményei. A két vállalat évek óta ápolja kölcsönös bizalomra épülő partnerségét, amelynek égisze alatt 2013 óta vállvetve dolgoznak az üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológia kifejlesztésén és finomhangolásán.

Az energiaforrásként szolgáló hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály tárolja a BMW iX5 Hydrogen fedélzetén. A két tartály együtt mintegy 6 kilogramm hidrogén tárolására képes, amellyel a modell a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 504 kilométer megtételére képes. A hidrogéntartályok újratöltése eközben mindössze három-négy percet vesz igénybe, amely azt jelenti, hogy a BMW iX5 Hydrogen még a hosszabbra nyúló utazások alkalmával is képes a BMW által fémjelzett, hamisítatlan vezetési élményt nyújtani, az utazás során csupán néhány gyors megállóval.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!