Az akkucserén alapuló elektromos autózás királya a kínai NIO, akik sikerrel építették be üzleti modelljükbe a külföldön Battery Swap Station néven megismert akkucsereállomásaikat. A hálózat folyamatosan fejlődik, idén ezer új állomást akar megépíteni a NIO.
2022 elején 700, mostanra 1300 állomás várja elsősorban Kínában az elektromos autósokat a NIO csereállomás hálózata, de azt is érdemes tudni, hogy Európában is vannak már ilyen NIO állomások, elsősorban Norvégiában. Jelen állás szerint 10 európai állomás létezik és további 7 van kilátásban az európai kontinens tekintetében. 2023 végére Európában 120 ilyen állomás működhet majd. Illetve azt se felejtsük el, hogy a NIO nálunk, Magyarországon építi fel az itteni igényeket kiszolgáló üzemét.
A márka megalapítója és vezérigazgatója, William Li nemrég arról beszélt, hogy eredetileg idénre 400 új állomást terveztek, ám emeltek a téten és ezerre növelték a kitűzött célt. Ezzel pedig 2023 év végére összesen 2300 NIO akkucser állomást akarnak működni látni. Ez némileg meglepő, hiszen az eredeti terv szerint bár 400 ilyen cserelétesítményt építettek volna Kínában, ám az ügyvezető közleményében a kínai utazás során szerzett saját tapasztalataira hivatkozva azt mondta, úgy érzi, a korábban bejelentett terv „messze nem elég” és a cégnek fel kell gyorsítania a telepítéseket.
Az új terv mintegy 400 akkumulátorcsere helyszínt irányoz elő autópályák és szervizterületek közelében, valamint további 600 állomást terveznek városi területeken, így növelve a NIO erőfeszítéseit, hogy sok létesítményt olyan harmadik és negyedik szintű városokban és megyékben építsen meg, ahol ma még elég siralmas az e-autós töltési infrastruktúra. A tervek szerint ez havi 120-150 új állomást jelentene Kína-szerte.
Ezeken felül érkezik a 3. generációs csereállomás is hamarosan, amiben már akár 21 akkupakk is lapulhat. A második generációs állomások esetében ez 13, míg a Gen.1 verziók esetében 5 akkupakk van. A legújabb állomás napi 408 cserét képes bonyolítani, amivel így 30 százalékkal hatékonyabb, mint az előd.