Az elektromos autók esetében a legdrágább alkatrésznek nyugodtan vehetjük a nagyfeszültségű akkupakkot, így nagyon nem mindegy az autó végső árazásakor, hogy mennyibe kerül egy ilyen egység. A kínai CATL most jelentős árengedményt ad belpiacos partnereinek.
Az LFP kémiás akkucellák folyamatos térnyerése miatt a kínai CATL akkugyár brutális erőfölénybe került az elmúlt néhány év alatt. A CATL volt az első akkugyár az újkori elektromos autózás történetében, aki leggyorsabban ráugrott az egyébként már régóta létező technológiára és elkezdte kiépíteni brutális gyártói kapacitását. A kínai CATL jelenleg egyedül 37,1 százalékát adják ki a globális elektromos autós akkumulátor eladásoknak.
Melyre meg van az igény, hiszen szinte az összes nagy autógyártó bejelentette, hogy LFP cellákkal akarják az alsó és középkategóriás tisztán elektromos modellek árát lejjebb vinni. Ehhez jön hozzá a Tesla igénye és akkor még nem beszéltünk a kínai márkák modelljeihez szükséges kapacitásokról. Sok gyártó maga próbálja fedezni az LFP cellákra vonatkozó igényét, ám a kínai márkák inkább a CATL-től veszik készen a cellákat, akiknek most egy igen kedvező ajánlattal állt elő a kínai mega-vállalat.
Az ajánlat lényege, hogy a programban résztvevő autógyártók aláírnak arra, hogy legalább 3 évig a CATL-től szerzik be akkumulátoraikat. Cserébe a CATL a jelenlegi 68 ezer dollár körüli ár helyett 29 ezer dollár környékén számolja fel az akkugyártáshoz szükséges lítium-karbonát tonnánkénti beszerzési árát. Azért ez igen kedvező ár, aminek végül a vásárlók látják majd az eredményét. A program 2023 harmadik negyedévében indul el. A CATL a sikeresség érdekében már most 10 százalékos árcsökkentést kért a nyersanyagbeszállítóitól, amit nagy eséllyel meg is kap, hiszen a várakozások szerint 2023-ban akár 20 százalékkal is lejjebb mehet a mostani szinttől a beszerzési ár.
A CATL programjában már olyan márkák vannak, mint a NIO (január 17-én írtak alá), Li Auto, Huawei, vagy éppen a Zeekr. Ami viszont meglepő, hogy a Tesla nincs benne a programban és értesülések szerint nem is veheti be őket a CATL, hiába gyártatnak Kínában. Az ok leginkább a Biden-kormányzat és Kína jelenleg nem túl rózsás kapcsolatának tudható be.