Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC Long teszt – a guruló luxus négykeréken

0

Jobban belegondolva eddig talán két plug-in hibrid tesztünk volt az e-cars.hu indulása óta. Az indok egyszerű: nem láttuk értelmét egy olyan PHEV modell bemutatásának ami valóságban, rendesen hajtva 20-30, esetleg jobb időben 40 kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemmódban. Télen meg még ennyit sem.

Igen, de az idő és a technológia változik. Éppen úgy, ahogy a tisztán elektromos autókban is egyre nagyobb kapacitású akkumulátorok kerülnek, úgy bizonyos PHEV modellek is megkapják a maguk frissítését. Akadnak ma már olyan PHEV modellek, melyekben jelenleg akkora akkumulátor lapul, mint egy első generációs Nissan LEAF-ben.

Nos, eme tesztem egy ilyen Plug-in hibrid autóról fog szólni. Nagy akku, nagy motor és egy csillag az autó orrán. Íme a Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC Long luxusautó.

Mikor a Mercedes-Benz EQB bérleti dolgait intéztük a Hunyadi úti Pappas Auto-nál akkor feltűnt egy hatalmas fekete bálna, amin zöld rendszám ékeskedett, szinte vigyorogva. Első kérdésem az volt, hogy egy ilyen behemót, hogy kaphat zöld rendszámot, hisz jó ha elmegy 20 kilométert tisztán elektromosan. Ekkor Péter értékesítő kolléga felnevetett, és mondta, hogy „ez már nagyon nem az a kategória, Kedves Gábor!”

Őszintén bevallom, hogy egyáltalán nem követem a PHEV vonal alakulását és ezért fogalmam sem volt róla, hogy mit rejthet a gyomrában az S 580 e 4MATIC Long csatahajó. Majd Péter egy kávé mellett elmondta az autó tulajdonságait, én pedig egyből rávágtam, hogy kell! Ki akarom próbálni! Most azonnal!

A Pappas Auto Hunyadi úti kereskedésének vezetői teljesen rugalmasan álltak a kérésemhez, így a következő hétvégén már a Mercedes-Benz talán leghosszabb bárói luxushajója ringatózott alattam. Egyedül csak azt sajnáltam, hogy péntek délutántól, hétfő délelőttig kaptam meg az S-osztályt. Mindez teljesen érthető, hisz a modell ára 75 millió forint.

A 5289 mm hosszú, 1954 mm széles és 1503 mm magas S-osztály játékautó módjára fordult ki a Pappas Auto megújult parkolójából, köszönhetően a hátsókerék kormányzásnak. Miután Pesten elintéztem egy-két dolgot, hazafelé megálltam az M7-esen az IONITY töltőnél, hogy megetessem a ménest egy kis elektronnal. Ugyanis teljesen elektromos módban tettem meg a teljes utam ami nagyjából 40 kilométer volt.

Jól látható, hogy szinte fejedelmien kilóg az IONITY parkolójából a feketeség, büszkén mutatva az orrát és az azon megpihenő csillagot.

Pedig a töltőoszlopot védő oszlopig tolattam.

Hatalmas és nehéz az S 580 e 4MATIC Long, egészen pontosan 2310 kilogramm. Összetéveszthetetlen a tisztán elektromos változattal, az EQS-el, hiszen itt kell a hűtőrács ami a soros, 6 hengeres, 2999 cm3, 500 Nm nyomatékú 367 lóerős belsőégésű motort hűti. Azonban a belsőégésű motor mellett van egy 480 Nm nyomatékú, 150 lóerős villanymotor is a PHEV S-osztályban amivel immáron összesen 750 Nm nyomaték és 510 lóerő áll rendelkezésre. Bőgethettem volna folyamatosan a belsőégésű motort, gyorsulgathattam volna, de férfiasan bevallom, hogy inkább a tisztán elektromos tudására voltam kíváncsi az S 580 e 4MATIC Long-nak. Az pedig bőven tartogatott meglepetéseket.

Az első és leginkább figyelemre méltó újítás az a 28,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor amivel a gyári adatok szerint 102 kilométert meg lehet tenni tisztán elektromos üzemmódban és akár 140 km/órás sebességig autózhatunk elektromosan. Majd efölött kapcsol be a belsőégésű motor. A következő újdonság az az extraként rendelhető (275 590 Ft) DC töltő opció amivel akár 60 kW-al is tölthetjük a csatahajónkat. Igen, tudja is ezt a sebességet!

Éppen ezért is mentem első körben az IONITY töltőre, hogy kipróbálhassam. Viszont az S 580 e 4MATIC Long alapból 20 kW-os gyorstöltést preferál egyenáramról, azaz a „gyors töltés” opció mellett aktiválni kell a csúszkát és lám, kinyílik a töltés világa.

Egy 50 kW-os gyorstöltőn az alábbiak szerint alakult a töltés ahol látható, hogy 81%-os töltöttségnél még mindig 50 kW-tal tölt az S 580 e. Töltés közben sajnos megszakadt a Mobiliti és amiatt nem egyezik a fenti és az autó által jövendölt idő, de 25 perc alatt teljesen feltöltődött az S-osztály:

Természetesen az S 580 e esetében is 10 százalékonként állíthatjuk a feltöltöttséget. Ezt megtehetjük a hatalmas központi kijelzőn, vagy a Mercedes Me applikációban. Az EQ menüben külön töltési programokat is beállíthatunk, így otthon AC-ról töltve a 11 kW-os alap teljesítményt is korlátozhatjuk.

A naviban a hagyományos töltőkutak mellett az elektromos töltőállomásokat is megtalálhatjuk. Ezeket pedig akár még a központi kijelzőről vagy a telefonos alkalmazásból is elindíthatjuk. Számomra eddig ismeretlen volt a Mercedes-Benz által kínált kiváló töltési szolgáltatás a Mercedes Me Charge. A Mercedes Me Charging kártyával olyan bődületes jó árakon lehet tölteni az IONITY töltőkön is, hogy más is megirigyelte. Emellett a hazai nagyobb szolgáltatók töltőin is indíthatóak ezzel a kártyával a töltések. De nem csak a kártyával, hanem a Mercedes saját MBUX navigációs rendszerében is el lehet indítani bármilyen töltést, így elég csak az indítást követően a kábelt bedugni az autóba és indul is a töltés. Majd hónap végén érkezik az összesítő számla, amire 15 napunk van, hogy ki tudjuk egyenlíteni. Ennek van egy havi 6290 forintos előfizetési díja (L csomag), de az első évben a Mercedes ezt elengedi.

Jó lett volna egy hosszabb utat megtenni a királyi luxust nyújtó S-osztállyal, hasonlót mint a tisztán elektromos testvérével az EQS-el. Azzal ugyanis Lyon-ig meg sem álltunk, na jó csak tölteni és a visszafelé vezető utunk volt a legegyszerűbb. Ha még ezeket a cikkeket nem olvastad, akkor feltétlenül kattints. Franciaországba vezető utunkat ide kattintva éred el, míg a hazafelé, Magyarországra tartó utunkat itt olvashatod.

Mivel azonban meglehetősen szűk időintervallumban volt nálam az S 580, és szombaton szinte egész nap szakadt az eső, így vasárnap néztük meg, hogy mit is tud az autó. Székesfehérvárról az Aszófői Halsütő volt a cél. A Google Maps szerint 69 kilométer a teljes út, mi pedig 68 kilométer megtehetővel indultunk neki az útnak Veszprémig a 8-ason 110 km/órás sebességgel.

A második fenti képen látható, hogy 58 kilométer után, nagyjából Csopak előtt merült le az akkumulátor. Ekkor még volt benne annyi tartalék, hogy Csopakra beérve hol tisztán elektromosan, hol pedig belsőégésű motort használva közlekedtem Hibrid módban. Majd Balatonfüreden szinte folyamatosan elektromos üzemmódban végre elértük a halsütőt.

A teljes utunk 73 kilométer lett, ebből 68 kilométer volt a tisztán elektromosan megtett út. A 68 kilométer alatt 22.7 kWh/100km-es átlagfogyasztást produkált az S 580 e, ami szerintem parádés egy ekkora autótól. Tehát az előre becsült hatótávot tudta hozni az S-osztály. Ha pedig teljesen feltöltve indultunk volna neki utunknak, abban az esetben simán elértünk volna a végső célig, hiszen a 100%-os töltöttségnél 85 megtehető kilométert ír az S 580 e 4MATIC Long a saját vezetési stílusomból kalkulálva.

Mivel a halsütőnél nincs AC töltő, Balatonfüreden meg csak olyan helyen találni DC töltőt ahol szinte semmi nincs és hűvös időben csak a kocsiban maradhat az ember így nem töltöttem. Inkább Csopak után (addig hibridben mentünk) átkapcsoltam Sport fokozatba, úgyis rég hallottam egy kis motor duruzsolást.

De szomorúan konstatáltam, hogy ebben az S-osztályban a motorhangot egyáltalán nem fogom hallani, mivel annyira csendes az egész autó és a sebességváltásokat sem éreztem. Haverom mondta, hogy még a 160-as németországi autópályatempónál is síri csend uralkodik az egész autóban. Elhiszem neki. Majd legközelebb kérek egy G-osztályt vagy valami brutális AMG verziót a Pappas Auto-tól és bőgetem azt egész nap.

A teljes etapunk 162 kilométerre sikeredett és az autó szerint 82 kilométert tettünk meg tisztán elektromos üzemmódban. Mivel 80 kilométert a belsőégésű motorral hajtva tettük meg, így az energiafelhasználásunk nagyban javult, azonban az üzemanyag fogyasztásunk jelentősen megnőtt. Viszont a jó hír, hogy mire Székesfehérvárra értünk, feltöltődött az akkumulátorunk 11 százalékra, hisz a fékezést és a lassítást nem a semmibe eregette az S-osztály, hanem az akkumulátorba raktározta el.

Kiválóan összerakták a németek ezt az autót. Valahol itt kellene kezdődnie egy tényleges plug-in hibrid autónak a mai világban, ami nagyjából 90-100 kilométert el tud menni a valóságban. Még úgy is, hogy a 11 fokos hideg időben 22 fokra felfűtse ezt a hatalmas bódét, amit szinten is kell tartania. Továbbá a szórakoztató elektronika és a masszázs funkció is folyamatosan ment. Ezek pedig mind-mind viszik az energiát.

A belső térről és az összeszerelés minőségéről felesleges hosszú sorokat írni. Ezen a szinten már minden egybe van és minden földi jó megtalálható: 3 dimenziós kijelző, szélvédő méretű Head-up-display, masszázsfotelek, fűthető ajtókárpit és könyöklő. Jobb hátul szinte lefekhetünk aludni. Ja, és még a kapaszkodó is bőrből van.

Szokták mondani, hogy a jóhoz könnyen hozzá lehet szokni. Igen, ez teljes mértékben igaz.

Ha e között vagy egy EQS közül kellene választanom akkor egyértelműen a tisztán elektromost választanám. Hozzászoktam. Viszont ez a plug-in hibrid verzió tökéletes választás azoknak akik még nem igazán hisznek a tisztán elektromos hajtásban, vagy pedig annyit szállíttatják magukat, hogy nem lenne idejük tölteni egy elektromos autót. Szerencsére a Mercedes-Benz még gondol ezekre a vásárlókra is.

Nem sokat, összesen 436 kilométert tettünk meg az S 580 e 4MATIC Long plug-in hibrid Mercedessel, melyből 352 kilométer volt a tisztán elektromos hajtás, mindössze 20 kWh/100km fogyasztással. Még mindig hihetetlen és csodálatra méltó, hogy egy ilyen jó konstrukciót összedobtak a Mercedes-Benz mérnökei.

Személy szerint egyedül egy valami nem tetszett ebben az S-osztályban. Mégpedig a világos szőnyeg, ami járt hozzá. Sajnos egy ilyen zord őszi időben egy szezon alatt kukázni lehet ezeket. Viszont, ha lenne egy ilyen autóm, akkor biztos, hogy tartanék egy csere papucsot hozzá a kocsiban.

Az autót pedig ismét szeretném megköszönni a Pappas Auto Hunyadi úti szalon kiváló dolgozóinak és vezetőinek, hogy rám bízták erre a kis időre!

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.