Megbukhat az EP elektromos autókat érintő töltőhálózati terve Csehországban

0

Nagyszabású közlekedési reformot tűzött ki célul a tagállamok elé az Európai Parlament (EP), amely a Fit for 55 klímacsomag részeként az elektromos autók töltőhálózatának drasztikus bővítésére tett javaslatot október elején.

A parlament szándéka azonban a cseh közlekedési tárca szerint nem kecsegtet sikerrel, mivel az abban előirányzott célok például Csehországban kivitelezhetetlenek az energiahálózat kapacitása miatt. A javaslat hamarosan az Európai Tanács elé kerül, melynek soros elnökségét jelenleg Csehország adja.

Ráadásul több tagállam is ellenzi az EP tervét. „A legtöbb tagállamhoz hasonlóan mi is teljesen irreálisnak tartjuk az EP javaslatát” – idézte Frantisek Jemelka, a cseh közlekedési minisztérium szóvivőjének szavait a Novinky.cz lap. A szóvivő az Európai Parlament azon javaslatát bírálta, amely előírná, hogy 2026-ra 60 kilométerenként legalább egy töltőállomás legyen elektromos autók számára az EU összes főbb közúti útvonalán. Az EP 2021 és 2026 között hatályba lépő javaslata szerint minden állomásnak legalább 300 kilowatt kimenő teljesítményűnek kell lennie. Továbbá legalább egy 150 kilowatt egyéni teljesítményű töltőt kell tartalmaznia. Jelenleg a cseh állomásokon leggyakrabban 50 kilowatt teljesítményű töltőket használnak.

Frantisek Jemelka rámutatott, hogy egyelőre nem lehet ilyen kapacitású töltők kiépítését biztosítani, főleg nem Csehország jelenlegi energiahálózatával. Csehország nincs egyedül a problémával, ezért kis esélyt lát arra, hogy az EP döntését jóváhagyja az állam- és kormányfők testülete.

A cikk kiemelte, hogy a már meglévő csehországi töltőállomások üzemeltetői is úgy gondolják, nehéz lenne teljesíteni az Európai Parlament elvárását.

„Valójában a töltési infrastruktúra egy bizonyos magja, amelyre építeni lehet, már létezik, de ebben az esetben (az EP elvárását tekintve) több száz kilowattól megawattig terjedő egységnyi töltési teljesítményről beszélünk egy helyen, ami összetett és különösen időigényes megoldást jelent.” – Mondta Martin Schreier a ČEZ-csoporttól, amely mintegy 470 nyilvános töltőállomást üzemeltet Csehország-szerte.

Schreier szerint a probléma elsősorban a szükséges elektromos bemenet biztosítása. Az üzemeltető szerint kereskedelmileg jelenleg egyáltalán nem éri meg az állomások kiépítése. Ennek oka az elektromos autók alacsony száma a piacon. Hangsúlyozta, a projekt kivitelezése csak központi forrásfinanszírozással lehetséges.

A Remix News azt is megjegyzi, hogy az egy elektromos autóra jutó töltőállomások arányát tekintve Csehország a kecsegtető nyolcadik helyen áll az uniós rangsorban. Azonban a cseh közlekedési tárca és a töltőállomások üzemeltetői egyaránt úgy látják, hogy az Európai Parlament elvárása még az unió 205 millió eurós támogatása ellenére is nehezen valósítható meg.

Mint arra a cikk rámutatott, az Európai Parlament által október végén jóváhagyott szabály a Fit for 55 klímacsomag része, amelynek célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának 55 százalékos csökkentése. A rendelet most kerül az Európai Tanács elé.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!