Az elektromos autók terjedésének egy igen fontos támogató eszköze tud lenni az úgynevezett “állami támogatás”, vagy hívják azt bárhogyan egy adott országban. A lényeg viszont ugyanaz. Az elektromos autó vételárának egy részét az állam állja, ezzel is könnyítve a ma még magas beszerzési áron megvehető e-autók terjedését.
Sokan úgy vélik, hogy ez igazságtalan, szinte minden európai országban van ilyen támogatási forma, még ha a rá szánt keret gyorsan ki is merül. A felhasználható keret változó és pár évvel ezelőtthöz képest manapság már csak a BEV, vagyis tisztán elektromos meghajtással szerelt modellekre lehet igénybe venni. Időről időre felmerül ennek a támogatási módnak a kivezetése, de szerencsére a dolgok jelen állása szerint ettől egyelőre nem kell tartanunk, inkább az igényelhető összegek csökkennek.
Ezúttal a kontinens legnagyobb elektromos autós piaca, Németország döntött úgy, hogy továbbra is elérhetővé teszi ezt a támogatási formát a következő két évre. Erről a német környezetvédelmi minisztérium (BMWK – BUNDESMINISTERIUM FÜR WIRTSCHAFT UND KLIMASCHUTZ) legújabb nyilvános sajtóanyagából tájékozódhatunk. Az illetékesek ebben a 2023-tól érvényes szabályozást részletezik, melynek legfőbb szempontja az egyéni vásárlások támogatása lesz és nem pedig a vállalati flottákra koncentrál. Valamint a támogatási összegek csökkentését is tartalmazza. Bár 2023 januárjától cégek is pályázhatnak, azonban 2023. szeptember 1-től már csak magánszemélyek igényelhetik a környezetvédelmi bónuszt. A kisvállalkozásokra és nonprofit szervezetekre vonatkozó kivételt még vizsgálja a BMWK.
A másik fontos dolog a támogatás mértéke. A csökkentett összeg két vételárplafon esetében válik igényelhetővé: 40 000 eurós nettó listaárig 4500, míg 65 ezer eurós nettó listaárig 3000 euró igényelhető és csak tisztán elektromos (BEV), illetve hidrogénes (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) e-autók esetében. Utóbbira csak a negyvenezres plafonig jár támogatás jövő évtől. 2024. január 1-től pedig a 65 ezer eurós plafonig járó háromezres összeg is eltűnik, míg FCEV járművekre abszolút nem jár onnantól támogatás.
A keretösszegről nem beszél a sajtóanyag, de kormányzati hírforrások 2,1 milliárd eurós keretről beszélnek 2023-ra és 1,3 milliárdos keretről 2024-re.