Egy elektromos autó aktuális fogyasztását sok kisebb, vagy nagyobb részlet határozza meg. Ezek között szerepel a légellenállási együttható, ami nem is annyira elhanyagolandó dolog, mint azt sokan hinnék. A Tesla Cybertruck esetében pedig külön érdekes ez a témakör, hiszen jellegzetes formája sokakat megdöbbentett a bemutatásakor. De vajon miként teljesít a légellenállás témakörében?
Egy autó annál többet fogyaszt (legyen szó belsőégésű, vagy éppen elektromos autóról), minél nagyobb ez az említett légellenállási együttható. A nagyobb járművek, mint a furgonok, vagy éppen pickupok esetében ez kiemelten fontos témakör, hiszen nem mindegy, hogy mekkora felületen tolja maga előtt a levegőt haladás közben a négykerekű. A Tesla Cybertruck a bemutatásakor hatalmas döbbenetet váltott ki sokakban és számtalan rajongó azonnal beleszeretett.
A Cybertruck újszerű tervezése mögött számos ok állhat – a legnagyobb valószínűleg az, hogy a Tesla rozsdamentes acél külső vázzal akarja megépíteni a Cybertruckot, ami így bizonyos korlátokat szab a tervezésben. A Tesla tervezőit vélhetően sok tényező ihlette meg a pickup tervezésénél, köztük a a cyberpunk sci-fi vagy a Blade Runner. Amit sokan nem hinnének el, az a tervezett légellenállás. Jogosan hihetnénk, hogy ezek a drabális, szögletes formák jóval átlépik a pickup kategóriában jellemző 0,55 és 0,65 Cd-s értéket. Azonban az az igazság, hogy a Cybertruck tervezésekor a Tesla arra is gondolt, hogy ezzel az újszerű kialakítással aerodinamikusabb teherautót tud készíteni.
Bár a Cybertruck egyelőre nem kapható, így nincs is mód begurítani egyet egy szélcsatornába. Azonban digitálisan generált szimulációra van lehetőség, amit a Numeric Systems el is végzett, ahol 0,39 Cd érték jött ki. Erről a vállalat egyik mérnöke, Aleix Lázaro Prat tett fel egy LinkedIn bejegyzést.
„Ellentétben azzal, amit sokan gondolnának, a tető éles széle nem okoz nagy légleválást. Igaz, hogy az áramlás nem kapcsolódik hozzá, de valójában a levegő egészen zökkenőmentesen követi lefelé a lejtőn. A határréteg lényegesen nem növekszik. Ez egészen figyelemre méltó és nagy aerodinamikai előnyt jelent más pick-up teherautókhoz képest. Ráadásul a diffúzor jelentős hatást fejt ki a jármű hátsó részének közepén! Szívást hoz létre és csökkenti a jármű megemelkedését.”
Fontos megjegyezni, hogy a Numeric Systems nem rendelkezik a Cybertruck végső geometriájával, ezért nem szabad teljesen reprezentatívként tekinteni a tanulmányra. Vannak olyan tényezők, mint például az oldalsó tükrök hiánya, amelyeket nem tudni, hogy a teherautó jövő évi szériaváltozatában beépül-e. De egy referenciának mindenképpen érdekes a mérés.