A Volánbusz székesfehérvári telephelyén szerdán mutatták be az első két elektromos Ikarus autóbuszt és a teljes, 12 járműből álló flottához kialakított töltőket.
A Zöld Busz Program keretében sikerül megvalósítani a fejlesztést, melynek során szintén a városban gyártott elektromos Ikarus autóbuszok szolgálják majd a helyi közösségi közlekedést. A korszerű, környezetbarát technológia jelentős előrelépés, ami a szolgáltatás színvonalát is emeli.
A közösségi közlekedést új, környezetbarát alapokra helyező Zöld Busz Program első lépéseként indult el a Zöld Busz Mintaprojekt, melynek keretében már egy szóló és egy csuklós elektromos autóbuszt is kipróbálhattak néhány hétre a fehérváriak. Ennek folytatása a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld-mobilitás Fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Program, melynek keretében a kormány 2020 és 2029 között összesen 35,9 milliárd forintot bocsát rendelkezésre a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok és közlekedési közszolgáltatók számára, elektromos meghajtású buszok és önjáró trolibuszok beszerzésének támogatására. A Program célja, hogy a környezetvédelmi szempontoknak leginkább megfelelő, elektromos hajtású járművek kerüljenek forgalomba a helyi közösségi közlekedésben.
Székesfehérvár Önkormányzata elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetkímélő technológiák minél szélesebb körű elterjesztése mellett. Emiatt is fontos a forgalomba álló 12 elektromos autóbusz, amelyet – és ez ugyanolyan örömteli szempont – a nagy hagyományokkal rendelkező székesfehérvári Ikarus gyárban szerelnek össze. „Érzelem és hagyomány összekapcsolódik, hiszen Székesfehérváron gyártott Ikarus buszok állnak forgalomba a város közösségi közlekedésében. Biztos vagyok abban, hogy nagyon sokaknál megjelenik az az érzelem, hogy mit is jelentett és jelent a város életében az Ikarus. Örülök és köszönöm azoknak, akik hittek abban, hogy a jelenben és a jövőben is tudunk még itt gyártani Ikarus buszokat, és azokat a helyi közösségi közlekedésben forgalomba állítani.” – hangsúlyozta dr. Cser-Palkovics András. Hozzátette, ez nagy dolog azért is, hiszen fontos környezetvédelmi szempontokat valósít meg a város az elektromos buszok forgalomba állításával. Székesfehérvár polgármestere köszönetet mondott a Kormánynak, hogy biztosította az elektromos buszok beszerzésére a pályázati lehetőséget és a Volánbusznak, hogy ezt közösen végig tudta vinni Fehérvárral. A 80-20 százalékos támogatás egy fenntartható modell. Szeptember végéig mind a 12 új elektromos busz forgalomba áll, és holnaptól az első kettő már ’élesben’ közlekedik.
„Székesfehérváriként a Székesfehérváron készült Ikarus busz előtt állni érzelmek és meghatottság nélkül, azt hiszem, lehetetlen.” – kezdte köszöntőjét Vargha Tamás. Az országgyűlési képviselő emlékeztettet arra, hogy a néhány évvel ezelőtt a Magyar Honvédség számára itt elkészült járművek kapcsán a fehérváriak milyen büszkék voltak arra, hogy újra beindult a buszgyártás a városban. „Most pedig itt áll a tervezett jövő: az elektromos, környezetkímélő flotta első két tagja, amelyet, bízom benne, hogy nagyon sokan használnak majd a közösségi közlekedésben.”
Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója arról szólt, hogy ez a fehérvári termék, amely a fehérvári vonalon zöld szemlélettel, széndioxid-mentesen közlekedik csütörtöktől a mindennapi használatban fogja megmutatni valódi értékét. „Az igazi széndioxid-mentes jövőt akkor teremthetjük meg, ha minél többen ülnek fel ezekre az autóbuszokra, és használják a közösségi közlekedés lehetőségeit.” – tette hozzá.
Az Ikarus több évtizedes busztervezői, gyártói tapasztalatára építve fejlesztette és gyártja az elektromos meghajtással működő városi autóbuszát. A könnyen manőverezhető járművek alkalmasak városi és elővárosi közlekedésre. A környezetbarát, gazdaságos, alacsony üzemeltetési költségű elektromos autóbuszok alacsonypadlós kialakítás az utasok kényelmét szolgálja. A buszgyártás során az Ikarus törekszik a minimálisan környezetterhelő technológia alkalmazására. A hazai beszállítói lánc kiépítésével és folyamatos bővítésével az Ikarus autóbuszok magyar hozzáadott értéke 50 % feletti értéket mutat. „Ez a jármű Székesfehérváron készült: az Ikarus mérnökei itt tervezték, a magyar szakemberek itt állították össze.” – emelte ki Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója, aki megköszönte munkatársai odaadó munkáját, hiszen nélkülük ez nem jöhetett volna létre. Hozzátette, hogy ezek az autóbusztípusok nemzetközi szinten már megmérettettek és versenyképesnek találtattak. Németországban is már több városban üzemszerűen működnek. Az Ikarus jövőbeni tervei közül kiemelte egy csuklós busz elkészítését és bevezetését is. Dolgoznak azon is, hogy megoldást keressenek az autóbuszok töltéséhez szükséges energia és energetikai infrastruktúra biztosítására. Egy olyan energiatárolóval egybeépített töltőrendszert fejlesztettek ki, amely akár napelemről, akár szélerőműről tölthető, de természetesen a hálózatról is, így biztosítva azt, hogy a viszonylag kisebb teljesítményű hálózat mellett is nagy teljesítménnyel tudja tölteni a járműveket. Emellett a szervízszolgáltatás fejlesztésén is dolgoznak.
Műszaki paraméterek:
- Ikarus 120e tisztán elektromos hajtású, városi alacsonypadlós autóbusz
- 12 m hosszú
- 86 fő szállítására alkalmas
- 350 km hatótávolság
A székesfehérvári közösségi közlekedést szolgáló első két jármű elkészült, ezeket szerdán a szolgáltató Volánbusz telephelyén mutatták be. Szintén ott kapott helyet a teljes flottát kiszolgáló töltőinfrastruktúra is. A töltők már működnek, és a további 10 elektromos autóbusz is – több ütemben – szeptember végéig megérkezik. Az első két zöldbusz azonnal forgalomba is áll: holnaptól már találkozhatnak velük a helyi közlekedésben a fehérváriak, csütörtökön a 43-44-es járat útvonalán járnak majd.