Számtalanszor felmerül a kérdés, hogy mi lesz az elektromos autók akkumulátoraival és mennyi szemét lesz ezekből. Pedig nem így van. Elég ha csak egy májusi cikkünkre gondolunk, melyben megírtuk, hogy elindult Európa legnagyobb akku-újrahasznosító üzeme. Évente akár 25 ezer elektromos autó akkuját tudják a Hydrovolt gyárában teljesen újrahasznosítani.
Ami akkumulátor nem kerül az újrahasznosítóba az kap egy úgynevezett második életet, amit jó eséllyel egy energiatárló telepen tud eltölteni, vagy más, kevésbé megerőltető feladatkörben. Itt újabb éveken keresztül biztosan számítani lehet egy ilyen lítiumos akkupakkra.
Ha nem a publikus villamoshálózat kilengéseit csillapítani hivatott energiatároló telepre kerül egy kiszolgált akkupakk, akkor többek között elektromos riksaként is végezheti. Pont úgy ahogy az Audi teszi azt az e-tron modellekből visszaérkező, autókban már nem használható akkupakkokkal.
Erről az Audi hivatalos sajtóanyagában ismerhetünk meg többet. Az Audi Environmental Foundation által finanszírozott Nunam nonprofit startup az Audi neckarsulmi telephelyén dolgozó oktatócsapattal együttműködve fejlesztette ki a három prototípust, melyek az Audi AG és az Audi Environmental Foundation első közös projektje. A tervek szerint a használt Audi e-tron akkumulátormodulokkal hajtott e-riksák egy kísérleti projekt keretében először 2023 elején jelennek meg az indiai utakon.
„Az elektromos autók akkumulátorait úgy tervezik, hogy kitartsanak az autó teljes élettartamának végéig. De még ezen feladatuk után is rengeteg energiát képesek tárolni. Ez pedig rendkívül ígéretes lehetőségeket kínál a kisebb hatótávolságú és teljesítményigényű, valamint kisebb össztömegű járművek esetében. Saját 2nd life projektünk keretein belül az elektromos autók akkumulátorait újra felhasználjuk, szintén elektromos járművekben. Ily módon azt próbáljuk kideríteni, hogy az akkumulátorok mekkora teljesítményt tudnak még biztosítani ilyen használati körülmények között.” nyilatkozta Prodip Chatterjee, a Nunam társalapítója.
Az e-riksák ideális alanyai egy ilyen átalakításnak, köszönhetően kis tömegük mellett a nagyvárosokban való jelenlétüknek is. Egy ilyen riksa működtetése nem kíván nagy energiaráfordítást és emellett a levegőminőség javulását is segíti. Jelenleg is vannak elektromos riksák sok indiai városban, de ezeket egyszerű ólomsavas akkuk működtetik, melyeket 1-2 év után kidobnak, így az Audi projektje révén az ilyen jellegű hulladék is csökken.