60 kilométerenként 150 kW-os töltőket telepíttetne az EU

0

Elektromos autó tulajdonosként biztosan találkozott már mindenki a „hatótávpara” nevű érzéssel. Mindez ma már egyre kisebb mértékben fordulhat elő, hiszen a hazai, valamint az európai nyilvános töltőhálózat is folyamatosan fejlődik. Ma már szinte az ország minden részét lefedik az olyan üzemeltetők töltőpontjai, mint például a Mobility, Mol Plugee vagy éppen az E.ON. A Tesla tulajdonosok számára pedig gyakorlatilag ismeretlen fogalom a hatótávpara. Hiszen a saját fejlesztésű és üzemeltetésű Supercharger hálózata a világon szinte mindenhol megtalálható.

Az Európai Parlamentben ülő döntéshozók is szeretnék ezt a fajta nyugalmat biztosítani minden EU-s állampolgárnak, akik elektromos autó vásárlását tervezik. Egy javaslat szerint be kellene építenie minden EU-s országnak a jogszabályrendszerébe azt a törvényt, ami biztosítaná, hogy maximum 60 kilométerenként legyen egy töltőpont az EU mind a 27 tagországában. Ráadásul minden töltőoszlopnak, melyet ezen szabályozás keretein belül állítanak fel, minimum hoznia kell a 150 kW-os töltési teljesítményt.

A sikeresség érdekében az Európai Unió Tanácsának (PFUE) 2022. évi franciaországi találkozóját követően az európai közlekedési miniszterek kötelező célok kitűzését javasolták minden tagország számára a témában. Az Európai Unió megérti, hogy a töltőállomások elégtelen mértékű kivitelezése jelenti a szűk keresztmetszetet az e-mobilitás még komolyabb elterjedésében. Éppen ezért akarja ezt a problémát mielőbb és minél sikeresebben kezelni az Európai Unió Tanácsa. A törvényjavaslat azonban nem ad gyakorlati megoldást az új töltőállomások kivitelezésére, így a felelősség a 27 egyéni EU-ra hárul, akik ebben a témakörben szabad kezet kapnának.

Ha a keretrendszert elfogadják, a tagállamoknak 2025-ig minden transzeurópai útvonalon meg kell valósítaniuk az új szabályozást. 2030-ig pedig hasonló változtatásokat kell bevezetniük a teljes hálózaton. A jogalkotók nem álltak meg a puszta számoknál és az új jogszabályok rendeznék a rendelkezésre állást, de a terminálok szabványosítását is megalapoznák, univerzális töltőadapterekkel és egységes fizetési rendszerrel, amely leegyszerűsíti az ügyfélfolyamatokat.

A legújabb szabályozás az EU „Fit for 55” keretrendszerébe illeszkedik, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás 55 százalékos csökkentése 2030-ig. Az Európai Parlamentnek azonban jóvá kell hagynia ezt a tervet, mielőtt új törvény lesz. Mivel az Európa Tanácsnak szeptemberben lesz soron következő ülése, úgy tűnik, néhány hónapig nem fogjuk tudni a tervezett törvényjavaslat pontos végeredményét.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!