Aggódik a Nemzetközi Energiaügynökség az e-autók fellendülése miatt

0

A Nemzetközi Energiaügynökség a nyersanyagok elérhetősége miatt és az elektromos autó eladások fellendülése miatt aggódik.

A Nemzetközi Energiaügynökség 29 tagországot tömörítő, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez szorosan kapcsolódó konzultációs szervezet. Célja a lakosság számára kiszámítható, megbízható, megfizethető és környezetbarát energiaellátás biztosítása.

A hét elején a Nemzetközi Eneriaügynökség (IEA) az autópark villanyosításáról szóló éves jelentésében közölte, hogy 2021-ben robbanásszerűen megnőtt az elektromos autók értékesítése világszerte. 2021-ben nagyjából 6,6 millió darab elektromos autót értékesítettek, melynek fele Kínában talált gazdára. Közel egy év alatt duplázódtak az eladások és mostanra az új autók eladásainak 10 százalékát teszik ki az elektromos autók. 2022 első negyedévében ezek a számok még jobb eredményeket értek el, ugyanis az év első három hónapjában közel kétmillió e-autót értékesítettek.

Az igaz, hogy ezeket az eladásokat nagyban köszönhetjük az ösztönző programoknak és az állami támogatásoknak, melyek 2021-ben megduplázódtak és világszerte közel 30 milliárd euróra emelkedtek. Az autógyártók sem pihentek, hisz 2015 és 2021 között közel ötszörösére növelték az elérhető e-autók számát. Ha hihetünk a statisztikai adatoknak akkor jelenleg nagyjából 450 féle elektromos autó van fogalomban, ami bődületes szám.

Erre a statisztikai kiugrásra kontrázva mondta az IEA ügyvezető igazgatója, Fatih Birol egy nyilatkozatában, hogy „A kormányoknak, az iparnak és a befektetőknek ébernek és kreatívnak kell maradniuk, hogy elkerüljék az alapvető ásványi anyagok ellátásával kapcsolatos problémákat.”

Ezeket az ásványokat főként Ausztriában, Chilében és a Kongói Demokratikus Köztársaságban termelik ki. Viszont a lítium-ion akkumulátorok háromnegyedének előállítását és a világ lítium, kobalt és a grafit feldolgozásának, finomításának több mint felét Kína zsebeli be. Éppen ezért az IEA szerint a lítiumszükséglet különösen kritikus. 2030-ra várhatóan hatszorosára, 500 kilotonnára nő, ami 50 új bánya megnyitását teszi szükségessé.

Európa az USA-hoz hasonlóan nagyon kevés nyersanyaggal bír. „Az európai és az amerikai kormányok határozott kötelezettségvállalásokat tettek az akkumulátorgyártási kapacitások fejlesztésére, de az ellátási lánc nagy része 2030-ig várhatóan kínai marad.” Nyilatkozta Fatih Birol.

Az IEA vezetője szerint az alternatív akkutechnológiák, újrahasznosítás vagy akár a kisebb elektromos autók vásárlására való ösztönzés segíthetne megmenteni ezeknek az ásványi anyagok függését. Továbbá javasolják a belsőégésű járművekre kivetett adók emelését, és az elektromos autók vásárlásához nyújtott támogatások fokozatos csökkentését. Mindezen programokat pedig kiterjesztenék a tehergépkocsikra, autóbuszokra és a fejlődő országokra is. A javaslatokat pedig kísérjék töltőhálózat fejlesztések.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!