Megkezdte működését a Hydrovolt, Európa legnagyobb akkumulátor-újrahasznosító üzeme a norvégiai Fredrikstadban.
Folyamatosan visszatérő téma, hogy mi lesz az elfáradt elektromos autók celláival, akkupakkjaival. A választ egyre több autógyártó maga megoldja (Tesla, VW). Természetesen vannak vállalkozások is, akik szívesen fogadják bárki felkérését annak érdekében, hogy a kiszolgált akkucellák ne a földbe ásva végezzék (amúgy sem ott végeznék…).
Az egyik ilyen külsős vállalat a Hydrovolt, amit nevéből adódóan két ipari nagyágyú, a Hydro és a Northvolt hozott létre 2020 nyarán. Akkor tudni lehetett, hogy az üzem Norvégiában épül meg, Fredrikstad városa mellett és a világ legfejlettebb technológiáit vonultatja fel. A Hydro egyébként 2019 óta részvényes a Northvoltban.
Az üzem működését 100 százalékban megújuló forrásokból származó energia látja el. 2020-as tervezésekor éves szinten 8000 tonna akkumulátor befogadására készítették el a terveket. Viszont az üzem jelenleg 12 000 tonnánál jár (nagyjából 25 000 e-autóhoz elegendő mennyiség), melynek működése nemrég indult meg Norvégiában. Az itt szétbontásra kerülő cellákból származó nyersanyagok a Northvolt svéd telephelyére, míg az alumínium a Hydro újrahasznosító telepére kerül. Utóbbi úgy számol, hogy a hozzájuk beérkező akkumulátorokat 95 százalékos hasznosítási rátával tudják befogadni.
A vegyes vállalatban részt vevő társaságok egyaránt profitálnak az így létrejövő nyersanyagok visszaáramlásából a nagy körforgásba. A Hydro hozzáfér az újrahasznosított alumíniumhoz, melynek előállításához körülbelül 5%-nyi energia szükséges, nem úgy, mint az elsődleges alumíniumhoz (az alumínium az egyik leginkább újrahasznosítható és leginkább újrahasznosított anyag a Földön). A Northvolt pedig hozzájut a többi nyersanyaghoz, amit a „fekete masszából” (a ledarált akkucella, melyben többek között ott a lítium, nikkel, kobalt, magnézium) kinyerve újra felhasználhatnak az új akkumulátorok gyártásában, amit a Northvolt több európai gyár megépítése révén tervez. A Hydrovolt 2025-re 70 000, míg 2030-ra 300 000 tonna éves újrahasznosítási rátával számol.
Szükség is van ezekre az újrahasznosító üzemekre, hiszen az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok ára az egekben van. Már csak ezért sem hiheti senki azt, hogy a kiszolgált akkumulátorok egy erdőben elásva végzik. A bányászat mellett az újrahasznosítás a másik módja annak, hogy hozzáférjen az ipar ezekhez a nyersanyagokhoz, ezzel is csökkentve az újként kibányászott anyagok miatti negatív hatásokat.