A Ford azon dolgozik, hogy vas-foszfát (LFP) akkumulátorokkal szerelje a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning pickup elektromos autóit.
Egyre inkább válik biztossá, hogy az LFP kémiás akkucellák lesznek az elektromos autózás sztárjai. Nem csoda, hiszen ez a fajta kémia (LFP – lítium-vasfoszfát) jóval olcsóbb, mint a korábban elterjedtebb NMC (nikkel magnézium kobalt). Az LFP akkumulátoroknak számos előnyük van, ezek közül egyértelműen az ár a legdominánsabb.
Mivel nem tartalmaz kobaltot, ami az akkumulátorcellák legdrágább összetevője az ára igen kedvező. Olyannyira, hogy egyesek szerint az autó végső ára 25 százalékkal is csökkenhet. Azonban hátránya is van az LFP-nek. Ilyen az alacsony energiasűrűség, ami végső soron a megtehető hatótávot befolyásolja, sajnos negatív irányba.
A néhány kellemetlen negatív hatás ellenére az ár mégiscsak kedvezőbb, ami a mai gazdasági viszonyok között (infláció, nyersanyagok brutális drágulása, vagy azok hiánya) nem mindegy, hogy a végén mit ad ki a matek. A Tesla után számos nagy gyártó jelezte, hogy az LFP kémia lesz a domináns az elektromos portfólióban és most egy újabb márka látta be ugyanezt. Mégpedig a Ford. Erről maga Jim Farley, a márka igazgatója beszélt.
„Igen. Elég régóta dolgozunk az LFP-n. Ez alatt azt értem, hogy az első generációs termékeinkben az LFP-megoldások minél gyorsabb beépítése számos előnnyel járhat számunkra.”
Bár konkrétan nem beszélt típusokról Farley, de az első generációs (vagyis a jelenlegi) kínálatba a Ford Mustang Mach-E és az F-150 Lightning biztosan beletartozik, így szinte biztos, hogy ezen elektromos autókba LFP cella fog kerülni. Mindez alacsonyabb (vagy legalább szinten tartható) költségeket fog eredményezni, arról nem beszélve, hogy az LFP cellákat a világ legnagyobb volumenével dolgozó vállalat, a CATL gyártja, tehát elméletileg lesz is belőle bőven. Az is segítheti az ügyet, hogy több hírforrás is arról beszél, miszerint számos ázsiai gyártó hozna LFP cellagyártást az Államokba, ezzel könnyítve az igények-adta nyomáson. Bár az is biztos, hogy a Tesla mellett nem lesz könnyű kapacitást lekötni, hiszen Elon Musk korábban többször jelezte minden akkucellát megvesznek, amit csak lehet. Azonban a Fordnak is kell az olcsó és tömegesen elérhető akkucella, hiszen az F-150 Lightning kapcsán hatalmas érdeklődés tapasztalható, már most összejött az első 2-3 évre tervezett autómennyiség.