Szombaton délelőtt az Ikarus gyár udvarán mutatták be azt a típusú elektromos buszt, melyből nyártól 12 darab érkezik Székesfehérvár közösségi közlekedésébe.
A 12 autóbusz és a hozzá kapcsolódó töltők kiépítése összesen 2.2 milliárd forintba került, melyből az állam Fehérvárnak nyújtott támogatása 1.7 milliárd forint, a többi pedig az-az önerő, amit a Volánbusz és a megrendelő önkormányzat fizet ki. Az ELECTROBUS 120.EL típusú Fehérváron gyártott és itt forgalomba álló járművet az Electrobus Europe Zrt. szállítja a közlekedési társaságnak.
“Büszkék vagyunk fehérváriként ezekre az elektromos autóbuszokra, amik a városban készülnek” – emelte ki Vargha Tamás Székesfehérvár országgyűlési képviselője. A Zöld Busz Program keretében Fehérváron 12 elektromos busz áll forgalomba júliustól folyamatosan. “Az a célunk, hogy minél több elektromos autóbusz állhasson forgalomba Székesfehérváron és szeretnénk, hogy minél több ember számára vonzó legyen a tömegközlekedés, hiszen egy autóbusz éves közlekedése mintegy kétezer autó használatát válthatja ki.”
A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok legalább 30 ülő és 45 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár háromszáz kilométert is képesek megtenni.
“Egy 21. századi technológia lép be a város közösségi közlekedésébe, már nem próbaüzemben” – mondta Cser-Palkovics András polgármester. Nyáron érkezik majd az első busz és még idén megérkezik mint a 12 busz, ami zaj és légszennyezés szempontjából is nagy előrelépés. „Néhány éve még csak reménykedtünk abban, hogy újra lesz Székesfehérváron gyártott Ikarus autóbusz és mára ez valósággá vált” – emelte ki a város polgármestere, aki arról is beszélt, hogy az új elektromos buszok részben régi járműveket váltanak majd ki, másrészt augusztustól hálózat és menetrendbővítés is lesz, amihez több eszközre lesz szükség. “Bízunk abban, hogy a bővülő menetrenddel az utazóközönséget is jobban ki lehet majd szolgálni és meg lehet szólítani jelenleg autót használókat is egy vonzóbb tömegközlekedéssel.”
Az új buszok beszerzése csak az egyik lába a közösségi közlekedés fejlesztésének, ugyanilyen fontos, hogy a menetrend és a bérletkonstrukciók is vonzóak legyenek. Az év elejétől bevezetett 280 forintos diákbérlet eladási adatai jól mutatják azt, hogy mennyivel több fiatal használja ma a buszokat, mint korábban. Cser-Palkovics András elmondta, hogy az év első két hónapjának adatai alapján többszörösére nőtt az eladott diákbérletek száma és érdemes átgondolni, hogy a felnőtt bérletek esetében hogyan lehetne további kedvezményrendszert adni.
“Az augusztusban bevezetésre kerülő menetrend bővítéssel kapcsolatban pedig nagyon jók a visszajelzések és néhány héten belül nyilvánosságra tudjuk hozni a végleges bővítést és az ehhez kapcsolódó menetrendet. Székesfehérvár több mint 10 százalékkal növeli ezzel a fejlesztéssel a futásteljesítményt” – mondta Fehérvár polgármestere. Székesfehérvár Önkormányzata 2022-ben 2.6 milliárd forintot tesz bele a közösségi közlekedésbe, melyben mintegy 600 millió forintos jegy- és bérletértékesítési bevétel is benne van.
A buszok Székesfehérváron az Ikarus területén készülnek és egyre több saját, fehérvári fejlesztés kerül bele egy kínai alapba. Az új busz szoftverfejlesztése is csak egy a helyi innováció közül, ami belekerült a buszba, de például a teljes ajtóvezérlést is Fehérváron fejlesztették és növelték a hatótávolságát is a járműnek. Fejlesztéseikkel törekszenek arra, hogy minél többet tudjanak egy töltéssel megtenni a buszok, melyek motorja 340kW-os és városi közlekedésre lett tervezve. Nemrégiben egy teszten 380 km-t tudott megtenni a jármű egyetlen töltéssel.
forrás: székesfehérvár.hu