A japán Nissan az elsők között kezdett el azon gondolkodni, hogy mi legyen a kiöregedett elektromos autóik (leginkább a Leaf személyben) akkupakkjaival. Mindez érthető, hiszen a Nissan 2010 óta gyárt tömeges méretben elektromos autókat, így ez a problémakör is náluk jelent meg először.
Az első ötlet arról szólt, hogy Japán vidékiesebb részein szolgálnak majd tovább ezek a pakkok, mint az utcai világítás energiaellátása. Itt a mérnökök egy olyan utcai lámpatestet terveztek, aminek alapzatába Leaf akkumulátorcsomagot építettek, a tetejére pedig napelemet, ami tölti az akkucsomagot.
De ott van még a Nissan Blue Switch Project is, amely az elektromos autókat tiszta, csendes és mozgatható energiatárolóvá alakítja át, amit vészhelyzet esetén lehet használni. Már a kezdeteknél, több mint egy évtizeddel ezelőtt azon gondolkozott a Nissan csapata, hogy az elektromos jármű egyik legfontosabb eleme – az akkumulátora – jóval nagyobb szerepet tudna játszani az általa működtetett autó élettartama után.
Ezek a megoldások még sok évig tudnak működni, amikor az akkupakk egy elektromos autó meghajtására nem lesz képes. Továbbá ott van a ténylegesen tönkrement akkupakkok újrahasznosítása, melynek során a mai eljárásokkal a cellák 90 százalékban újrahasznosíthatóak. Ezzel pedig rengeteg nyersanyag kerül vissza az ipari körforgásba.
Amit eddig hiányolhattunk a Nissan megoldásai közül, az az akkupakkok energiatároló rendszerekbe történő beépítése, amit aztán a publikus villamoshálózathoz kapcsolnak. Amit számos nagy gyártó több ízben is kivitelezett.
A Nissan is jelentkezett a saját akkumulátor újrahasznosító projektjével, amiről sajtónyilatkozatot is közzé tett a japán gyártó. A létesítmény a spanyol-ajkú Melilla városában létesül, Észak-Afrikában. A biztonságos áramellátás és a hálózati stabilitás nagyon fontos Melillában, ugyanis a 90 ezer lakosú városa teljesen el van szigetelve a spanyol elektromos hálózattól és saját áramellátásra támaszkodik.
A tárolórendszert az Enel Endesa leányvállalatához tartozó, alapesetben jelenleg még fosszilis energiahordozókkal üzemeltetett erőműben telepítették. A rendszer 48 db használt és 30 db új Leaf akkumulátorcsomagból áll. A tárolót tartalék generátornak tervezték, hogy megakadályozza az áramellátás megszakadását túlzott terhelés esetén. A tárolóegység kapacitása 1,7 MWh, maximális teljesítménye pedig négy megawatt. Ez azt jelenti, hogy a tároló akár 15 percig képes ellátni energiával Melilla elektromos hálózatát. A Nissan szerint ez elég hosszú az erőmű rendszereinek visszaállításához és újraindításához.