Egy új EU-s szabály szerint a jövőben újra kell hasznosítani az elektromos autók akkumulátorának a 90%-át.
Köztudott, hogy az elektromos autók akkumulátora több, értékes nyersanyagot tartalmaz. Ilyen például a nikkel, kobalt és a réz. A Tagesschau.de lap hívta fel rá a figyelmet, hogy az Európai Parlament egy új szabályt vezetett be, melyben drasztikusan meg akarják emelni az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítási kvótáját. Mindezt azért, hogy a fenti nemesfémek a hasznos élettartamuk után ne tűnjenek el a hulladékban és ne okozzanak környezeti károkat.
A lap beszámolója szerint csütörtökön az EP nagy többséggel elfogadta az akkumulátorok újrahasznosításának szabályzatát, mely szerint az akkumulátorok újrafeldolgozási kvótáját lépésről lépésre növelni kell. Majd a gyártáshoz felhasznált anyagok bizonyos hányadának újrahasznosításból kell származnia.
A szabályzás szerint a kobalt, a nikkel és a réz újrahasznosítási kvótája 2025-re 90 százalékra, 2030-ra pedig 95 százalékra emelkedik. A lítium esetében a kvóta csak 35, illetve 70 százalék.
A követelmények mellett az EP javaslata kötelező gyártói előírásokat is tartalmaz az újratölthető akkumulátorok élettartamára vonatkozóan. Mindez nemcsak az elektromos autók és az elektromos kerékpárok akkumulátoraira, hanem a helyhez kötött energiatárolókra, valamint a laptopok, okostelefonok és más elektronikus eszközök akkumulátoraira is vonatkozik. Ezenkívül az akkumulátorokat és az eszközöket úgy kell megtervezni, hogy élettartamuk végén könnyen cserélhetők legyenek.
Továbbá az EP a nyersanyagimporttól való függetlenség kérdésével is foglakozott. A legjobb példa erre a nikkel, ami Oroszországból érkezik. Az Ukrajna elleni támadás hírére a nikkel ára a londoni fémtőzsdén az elmúlt napokban olyan meredeken megemelkedett, hogy a kereskedést fel is kellett függeszteni. Emiatt és külpolitikai okokból az EU most nagyobb függetlenségre törekszik.
Virginijus Sinkevicius környezetvédelmi biztos szerint: „Az Ukrajna elleni orosz támadás és Európa importtól való függetlenné tételének feladata fényében az akkumulátor-ágazatra is sürgősen új jogszabályokra van szükség.”