Sokan mondják, hogy az autók egyre inkább guruló számítógépek és a rajtuk futó szoftver lassan fontosabbak lesz, mint a hardver. Ez a belsőégésű autók esetében már most is sok kellemetlenséget, vagy éppen jó felhasználói élményt tud adni. De az igazán döbbenetes hatást az elektromos autóknál figyelhetjük meg.
Az elektromos autóknak a működését a kezdetek óta a szoftver határozza meg és bizony a jobb márkák folyamatos frissítésekkel finomítják, javítják e-autóik használhatóságát. Szinte ugyanaz, mint az okostelefonok esetében. Egy-egy új frissítéssel számos új funkció érkezhet, vagy éppen extra funkciók vásárolhatók meg. Kétség kívül a jövő ebben lakozik, bár vannak, akiknek nem igazán tetszik ez a fajta mentalitás.
Ami biztos, hogy a Škoda is sokat alapozhat a szoftver-adta lehetőségekre az elektromos modellijei tekintetében, főleg ha az Enyaq-ot nézzük. Melyre már most is sokan tekintenek jelenlegi SUV-juk, vagy crossoverük utódjaként. Eddig ezeken az autókon egy alap rendszerszoftver futott, ám jó hírünk van a jelenlegi és a leendő tulajdonosoknak, ugyanis a Volkswagen Csoport szoftverfejlesztői hamarosan elérhetővé teszik az ME3.0-s verziót. Mely számos újdonsággal örvendezteti meg az Enyaq tulajdonosokat.
Az összefoglaló elolvasható az angol nyelvű sajtóanyagból egyaránt, de mi átemeljük a fontosabb részleteket magyarul. Az ME3 szoftververzió átfogó frissítéseket tartalmaz az infotainment rendszer, a Digital Cockpit és a Head-up Display funkcióihoz, vezérléséhez és kinézetéhez. Emellett a ŠKODA Connect mobil online szolgáltatásai ismét továbbfejlesztésre kerültek. Az akkumulátorkezelés innovációi jobb töltési teljesítményt, rövidebb töltési időt és nagyobb hatótávot biztosítanak.
Az új ENYAQ COUPÉ iV-hez hasonlóan az ENYAQ iV SUV változat is megkapja a frissített és optimalizált járműszoftvert. 2022 második felében a már úton lévő ENYAQ iV-ek is részesülnek az új szoftver előnyeiből. A márkakereskedésbe való látogatáskor ingyenesen frissítik a legújabb verzióra az autókat. A főbb újdonságokról részletesebben:
Battery Care mód
Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor legfeljebb 80 százalékig töltődik fel a következő töltéskor. A program csökkenti az egyenáramú (DC) töltési sebességet és a maximális töltési teljesítményt is. A funkció, hasonlóan az okostelefonok „gazdaságos üzemmódjához”, segít az akkumulátor kímélésében és élettartamának meghosszabbításában.
Traction mód
Ez az összkerekes modellek sajátja, mely rossz utakhoz vagy csúszós felületeken való vezetéshez készült, és állandó összkerékhajtást biztosít 20 km/h sebességig. Többek között úgy állítja be az ASR funkciót, hogy a kipörgésgátló rendszer kevésbé avatkozzon be vontatáskor.
Javított Digital Cockpit és Head-Up Display
A járművet körülvevő tárgyak távolságának megjelenítése intuitívabbá vált, és az akkumulátor töltöttségi szintje is százalékban jelenik meg a megfelelő akkumulátor szimbólum mellett. A Head-up Display mostantól az akkumulátor aktuális töltöttségi szintjét is mutatja és többek között 3D-s megjelenítést biztosít a navigáció során.
Javított hőmenedzsment
Az akkumulátor hőmérséklet-szabályozása a korábbinál alacsonyabb hőmérsékleten aktiválódik és most már folyamatosan szabályozza is azt a szoftver.
Növelt töltési teljesítmények
Egyenáramú töltés (DC) esetén a 62 kWh-s akkumulátorral szerelt járművek az új szoftvernek köszönhetően akár 120 kW-os töltési teljesítményt is elérhetnek, a nagyobb, 82 kWh-s akkumulátorral szerelt ENYAQ iV modellek esetében pedig akár 135 kW-ot is.
További fejlesztések
Az új szoftver a tolatókamera kijelzőjének fényerejének és kontrasztjának növelésével járul hozzá a sikeres parkoláshoz. A többfunkciós kormánykerék jobb küllőjén található Travel Assist vezérlőgombja most már az ismételt megnyomásokra is reagál és két asszisztensi szint közötti váltáshoz egyaránt használható.