A hálózatról tölthető elektromos autók eladása Kínában 2021-ben nagyon gyors ütemben nőtt. Ez a tendencia várhatóan 2022-ben is folytatódni fog.
A kínai autós piac az egyik legnagyobb felvásárlóerővel bír a világon. Nem meglepő, ha a növekedés ütemével kapcsolatban folyamatosan jönnek a derűlátó jóslatok. Persze ezt szigorúan az elektromos meghajtású autókra kell érteni, melyek térnyerése leginkább a dízeles meghajtás rovására történik. Európához hasonlóan a benzines meghajtás minimálisan veszít csak a vonzerejéből, Kínában is tartja még magát ez a fajta erőforrás.
Nézzük meg, hogy milyen volt 2021-ben Kína és az elektromos meghajtás kapcsolata. Az ország tekintetében nincsenek még meg az adatok a decemberi hónapról, az eddig Norvégia esetében áll csak rendelkezésre, melyről természetesen mi is beszámoltunk. Kína 11 hónap alatt több, mint 2,7 millió elektromos autót szippantott fel, ezzel az új eladásokból 14,3 százalékkal vette ki a részét. Ha a decembert illetően jóslatokba bocsátkozunk, akkor nyugodtan betippelhetjük a 3 millió elektromos autót 2021-re. Csak összehasonlításképpen mondjuk el, hogy 2020 egészében 1,27 millió darabot adtak „csak” el, ami akkor az új eladások 9,4 százalékát vitte.
Itt van 2022 és a kínai közeledési hatóság (CPCA – China Passenger Car Association) már most megbecsülte, hogy milyen számokat várnak erre az esztendőre: 5,5 millió elektromos személyautó és félmillió elektromos busz és elektromos furgon kerülhet az utakra. Vagyis összesen 6 millió új elektromos járművet várhatunk Kínába a 2022-es évre. Hogy meglesz-e a szám, jövő ilyenkor kiderül. Az adatok mindenesetre egybevágnak a BYD becsléseivel, akik szintén ekkora mennyiséget prognosztizáltak 2022-re és ők szerényen a torta 20 százalékát akarják maguknak megszerezni.
Ha valóban összejönnek a számok, akkor 2022-re vonatkozóan kijelenthetjük, hogy az új eladásokban 22 százalékkal lesznek jelen az elektromos meghajtású autók.
Egy sajnálatos dolog viszont beleköphet a levesbe, mégpedig a kínai állami támogatás, pontosabban annak csökkentése, majd teljes megszüntetése. Idén 30 százalékkal csökken az igényelhető összeg, míg 2023-ban teljesen meg is fog szűnni. Úgy látszik, hogy a kínai kormányzat úgy gondolja, ők már begyújtották a támogatásokkal a rakétákat, azok innentől repüljenek a saját útjukon. Ezen infó fényében magam is kíváncsian várom, hogy jövő ilyenkor milyen számokról írhatok majd.