LFP akkuval lehetnek még olcsóbbak a Tesla modellek

0

A Tesla megerősítette, hogy a Fremontban készülő Model 3 Standard Range modellekbe is lítium-vasfoszfát akkumulátorokat fog rakni. Így egyszerűsíti és olcsósítja a Model 3-ak gyártását szerte a világon.

Egy ideje tudható, hogy a Tesla is az LFP kémiájú cellákat részesíti előnyben bizonyos modelljeiben. Ezek a modellek eddig Kínában készültek. A Model Y esetében inkább felfelé pozicionálja a gyártó az autót, vagyis a drágább, de jobb NCMA kémiájú akkuk kerülnek az Y-ba. Később a 4680-as cellák, ha beindul a Giga Berlin.

Eddig az volt az általános a Model 3 és az Y esetében, hogy alapesetben ezek az autók NMC (nikkel magnézium kobalt) technológián alapuló cellákat kapnak. A Tesla is tudja, hogy a költséghatékony gyártás alapja a minél nagyobb fokú szabványosítás, ami az akkucellákat is érinti, egyre nagyobb mértékben. Augusztusban voltak erre utaló jelek és a Tesla konkrétan beszélt ezen irányú törekvéseiről a harmadik negyedéves riporton keresztül:

„A Standard Range kivitelű járműveink esetében globálisan átváltunk a lítium-vasfoszfát (LFP) kémiájú cellák használatára.”

A célkitűzés tehát egyértelműen fogalmaz és érthető. Az LFP vagyis a lítium-vasfoszfát akkumulátor cellák egyébként a NCA (lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid) akkumulátorok kobalt nélküli, olcsóbb alternatívái. 

Az LFP akkumulátoroknak számos előnyük van, ezek közül egyértelműen az ár a legdominánsabbb. Mivel nem tartalmaz kobaltot, ami az akkumulátorcellák legdrágább összetevője az ára igen kedvező. Olyannyira, hogy egyesek szerint az autó végső ára 25 százalékkal is csökkenhet. Azonban hátránya is van az LFP-nek. Ilyen az alacsony energiasűrűség, ami végső soron a megtehető hatótávot befolyásolja, sajnos negatív irányba. Ez a változtatás tehát a Model 3 és Model Y Standard Range kiviteleket érintik, készüljön bárhol a világon.

A terv szép és jó, azonban az LFP kémiájú cellák gyártása ma gyakorlatilag teljes egészében Kínában zajlik, ami problémás lehet az amerikai és később az európai gyártás tekintetében. Ennek megoldására a Tesla elkezdte az előkészületeket.

Drew Baglino (a Tesla hajtásláncokért felelős részlegének alelnöke) szerint a gyártó elkezdte szervezni, hogy lehetőleg az adott kontinensen belül tudják megoldani az ottani gyártás szükségleteit. Ez előrevetíti egy USA-béli saját LFP cellagyár lehetőségét is akár.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!