Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 800 millió forintos támogatási keretösszegének köszönhetően Magyarországon elsőként 8 nagyvárosban indult útjára a Zöld Busz Mintaprogram. Ezen projekt keretein belül került Békéscsaba mellett Zalaegerszeg, Esztergomb, Székesfehérvár, Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza és Debrecen utcáira is tisztán elektromosan hajtott autóbusz, egyelőre csak tesztüzemben.
Békéscsabára október 9-én érkezett meg a Solaris Urbino 12 Electric autóbusz, melyet a város lakói ingyenesen próbálhattak ki az 1 hónapos tesztüzem alatt. Ahogyan a neve is mutatja, a jelenlegi egy tesztelési lehetőség, melynek során a felhasználási- és igénybevételi szempontokat szem előtt tartva vizsgálják az adott városban az e-busz kihasználhatóságát. Nagyobb beruházásra a jövőben csak akkor kerülhet sor, ha kétségek nélkül arra jut a város szakmai vezetése, hogy ezek a tömegközlekedési eszközök képesek ellátni azokat a feladatokat, melyeket most belső égésű társaik végeznek.
A Solaris Urbino 12 típusú autóbuszok utasokkal a fedélzetükön akár 200 km-et is képesek megtenni egy töltéssel, ez a hatótáv pedig már a program indulása előtt is bizakodásra adott okot. A napokban a békési megyeszékhely polgármestere, Szarvas Péter a Facebook-on számolt be az eredményekről, és a jövő terveire is kitért:
„A környezetbarát, fenntartható, és megújuló energiát felhasználó közösségi közlekedés elérése fontos célunk. Ennek érdekében született döntés a napokban a Zöld Busz Projekt részeként megvalósuló fejlesztésről, elektromos autóbuszok töltésére alkalmas nagyteljesítményű (min. 100 kW) töltőállomás telepítéséről a Városi Sportcsarnok területén.
A Modern Városok Programban 10-11 elektromos meghajtású autóbusz beszerzését tervezzük néhány éven belül. Ezeknek a töltésére lesz majd lehetőség a helyszínen található napelem parkból származó energiával. Ezáltal nemcsak kényelmesebb és olcsóbb lesz a tömegközlekedés a városban, hanem nagyságrendekkel környezetbarátabb is.
A Zöld Busz Program keretében korábban már kipróbálhatták a csabaiak az elektromos tömegközlekedést, a városban egy hónapig tesztüzemben futó elektromos autóbusz révén.”
Az említett töltőállomás építése rohamtempóban halad, a napelempark a szokványostól eltérően, néhány méterrel a föld szintje felett épül, alatta ugyanis parkolóhelyeket alakítanak ki. Itt kerülnek kialakításra az elektromos busz-töltőállomások is, illetve – a békéscsabai e-autósok közössége nevében – mondhatom, hogy bizakodunk egy publikus töltőhely épülésében is.