Kellemesen elcsépelt közhellyé kezd válni, amikor arról írunk, hogy megint egy olyan hónap van mögöttünk, ami rekordokat hozott az elektromos autók eladásaiban. De azért, amikor én is 660 százalékos növekedésről olvastam a német e-autók értékesítése során, nos virtuálisan megemeltem a kalapom!
Ezúttal a Szövetségi Gépjármű Iroda (KBA, Kraftfahrt-Bundesamt) adatgyűjtését hoztuk el nektek, egy kellemes délutáni kávé mellé. Kezdjük is a lényeggel, miszerint a nevezett hivatal adatai szerint Németországban több, mint 43 000 tisztán elektromos járművet helyeztek forgalomba, ami az előző hónaphoz képest 660 százalékos bővülést mutat. Az adatgyűjtés eredményeiről lesznek még további részletek pénteken a Kraftfahrt-Bundesamt oldalán, de addig is elmondjuk, mit rejtenek a német szavak. 2020 egészében 194 163 darab elektromos autó került a német utakra (ebből 47 671 db decemberben). Ha ezt az adatot hasonlítjuk az egy évvel korábbi összesített adathoz (63 281 db), akkor így is 206 százalékos a bővülés! Az eladott járművek fajtáját az alábbi táblázat mutatja meg:
A 194 163 darab e-autóból a Volkswagen harapta ki a legnagyobb szeletet, egészen pontosan 23,8 százalékot. Őket követi a Renault (16,2 százalék), majd a harmadik helyre futott be a Tesla (8,6 százalék). A legnagyobb igény a kicsi, városi autók iránt volt, az eladások 29,9 százakéért ők a felelősek. De az elektromos SUV rögtön ott van a második helyen, 19,9 százalékos eladási rátával. A kompakt méretosztály a bronzérmes, ezekből az autókból 19,6 százalék került új tulajdonoshoz.
A teljes német autóeladásoknak már 13,5 százaléka volt elektromos, amiben benne vannak a tisztán elektromos, plug-in hibrid és üzemanyagcellás autók is. Ez még messze van a norvég adatoktól (54 százalék, vagyis már minden második eladott autó elektromos volt), de 1 év alatt is ez egy bámulatos eredmény! A KBA elnöke, Richard Damm szerint ez a növekedés a technológiáról alkotott pozitív visszajelzéseknek és a töltőpontok fejlődésének egyaránt betudható. Ha a növekedés ilyen mértékű marad Németországban, akkor 2030-ra akár 7-10 millió elektromos autó is lehet a német utakon!
A német kormány persze csak örül annak, hogy egyre többen akarnak venni ilyen autókat, és most abban reménykednek, hogy a vásárolt elektromos autók száma idén is növekedni fog. Ehhez lehet segítség, hogy legalább 2025-ig még érvényben lesznek a kedvezményes feltételek.
„2020-ban jelentős előrelépést tettünk az elektromobilitás terén Németországban. Ennek legfőbb oka a júliusban bevezetett innovációs bónusz volt, melynek köszönhetően a kormány megduplázta az elektromos autók megvásárlására vonatkozó támogatását” – mondta Peter Altmaier gazdasági miniszter.
Időközben a kereslethez igyekszik alkalmazkodni az autóipar is. A Volkswagen például most jelentette be, hogy 2021-ben további 750 töltőállomást építenek majd országszerte.
„Sokkal több töltőállomásra van szükségünk Németországban és Európában, ha az elektromos autók hamar meg akarják vetni a lábukat” – jelentette ki a VW e-mobilitásért felelős vezetője, Thomas Ulbrich. „Ebből az okból kifolyólag minden félnek, legyen szó politikáról vagy az iparágról, a következő évben is folytatnia kell a megkezdett erőfeszítéseket.”