Hirdetés

Az elmúlt hetekben megérkeztek hazánkba is az első VW ID.3 modellek, melyek közül egyet volt szerencséje a szerkesztőségnek is részletesen szemügyre venni. Az e-autó specifikációját tekintve egy olyan termékosztály tagja lesz, melyben már régóta több márka képviselteti magát. Ide sorolható például a Nissan Leaf is, az egyik első sorozatgyártott, 100 százalékban elektromosan hajtott jármű. A kérdésre, hogy vajon tényleg jobb lett-e az új elektromos Volkswagen, mint az első, széles körben forgalmazott e-járművek egyikének legújabb verziója, az Autocar videósorozatában keresték a választ. A részletes bemutatóért az alábbi, angol nyelvű videót javasoljuk:

A Volkswagen sok előrendelő örömére végre megkezdte az ID.3 kiszállításait, és bár számtalan hiányosság és pontatlanság fedezhető fel első sorban az autó szoftverével kapcsolatosan, többnyire pozitív fogadtatásban volt része a német márka első, kifejezetten elektromos meghajtásúra tervezett (MEB padlólemezre szerelt) autójának mind a média, mind pedig a felhasználók oldaláról. Az elektromos Volkswagen rendelkezik azokkal a technológiai feltételekkel, konfigurációs lehetőségekkel és menetteljesítménnyel, melynek köszönhetően – legyőzve a szegmens versenyzőit – vezetője lehessen kategóriájának. Ehhez azonban sokkal jobbnak kell lennie, mint az egyik legmeghatározóbb modellnek, a Nissan LEAF-nek.

A LEAF jelenleg is gyártott 2. generációja kétféle méretű akkumulátorral kapható. A nagyobb, 62 kWh-s akkupakk WLTP szerint 385 km-es maximális hatótávolságot biztosít, ami a reálisabbnak tekinthető EPA teszten is 364 km megtételéhez elegendő kapacitást jelent. Az elektromotor csúcsteljesítménye 201 lóerő, és az e-autó maximálisan akár 100 kW-tal is képes villámtölteni (sajnos azonban még mindig CHAdeMO portot használnak a Nissan konstruktőrei).

Hirdetés

Az ID.3 három választható akkumulátorral száll be a versenybe (bár jelenleg csak a 62 kWh-s csomag áll rendelkezésre, a másik kettő a következő évben érkezik a kínálatba), a maximális hatótávolság 426 km (WLTP), ami elméletben valamivel optimálisabb fogyasztási adatra enged következtetni a Volkswagen e-autójának esetében. A LEAF-hez hasonlóan az ID.3 is 100 kW-os töltésre képes, így a műszaki specifikáció tekintetében (ha az igazán hangsúlyos paraméterekre koncentrálunk) valóban igazi versenytársak lehetnek, hasonlóságukból adódóan.

Amint azonban azt az Autocar is felfedezte a fenti összehasonlító videóban, valójában két nagyon különböző kocsit hozott a Nissan és a VW ugyanazon szegmensbe. Úgy tűnik, hogy ennek a természetesen szubjektív versenynek mindkét autó győztese lehet. A VW 2020 trendjeinek hódolva alkotta meg e-autóját, kreatív és előremutató megoldásokkal ötvözve a felhasználhatóságot. Ennek azonban ára van, amit meg kell fizetnie a vevőnek. Ez az ár kifejezhető pénzben (hiszen 20-30 százalékkal drágább autóról van szó, mint a LEAF, ha minden támogatási lehetőséget és felszereltséget számba veszünk), illetve kifejezhető az újdonságból fakadó bizonytalan, olykor hibás szoftver bosszúságaiban is. Ez a tapasztalat azonban szükséges ahhoz, hogy minél gyorsabban képes legyen a német márka is megbízható informatikai rendszereket fejleszteni autóiba. A LEAF pedig tudja mindazt, amit egy középkategóriás, és így ár-érték arányban rendkívül kiegyensúlyozott elektronautónak tudnia kell. Ezért tudott világviszonylatban népszerűvé és elismertté válni. Kérdés persze, hogy mit vár a piac, szükséges-e erről a szintről előre mozdulniuk vezetők szerepük megőrzése érdekében?

Hirdetés