Az EU járművekre vonatkozó széndioxid-kibocsátás csökkentését szolgáló előírások szigorításának köszönhetően az európai elektromos autók piaci részesedése a háromszorosára fog idén nőni az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), jelentése alapján.

A T&E elemezte az eladási statisztikákat, és az autógyártók megfelelési stratégiáit 2020 első félévében. Arra jutottak, hogy az egészségügyi helyzet ellenére felpörögtek az elektromos autók eladásai január 1. óta, amikor az emissziós normák életbe léptek.  Az eladások idén 3 százalékról 10 százalékra emelkednek, és 2021-ben várhatóan elérik a 15 százalékot.

Az elemzés alapján a piaci részesedés csak négy év múlva fogja elérni a 20 százalékot, amennyiben nem vizsgálják felül a jelenlegi CO2 szabályozást. Norvégia már megmutatta, hogy az elektromos autók piaca képes a növekedésre: a 2013-as 6 százalékról indulva az eladások majdnem elérték 2018-ra az 50 százalékot, csupán öt év alatt

Hirdetés

A T&E jelentés így fogalmaz:

A PSA csoport, a Volvo, az FCA-Tesla és a BMW csoport már 2020 első felében elérték az EU új autókra vonatkozó átlagos kibocsátási célját. A Renault, a Nissan, a Toyota és a Mazda egyesülése és a Ford pedig rendkívül közel van a kilométerenkénti 2 grammos CO2 kibocsátáshoz. Csak a Zoe 2020-as eladásai -15 grammal fognak hozzájárulni a Renault statisztikáihoz.

Eközben le van maradva a Volkswagen csoport (5g), a Hyundai-Kia (7g-3g), a Daimler (9g) és a Jaguar-Land Rover (13g). Ők vagy több plug-in jármű eladásával tudnak megfelelni az elvárásoknak, vagy más gyártókkal kell szövetkezniük, esetleg a két megoldás egyesítésével érhetik el a célokat. A Daimler várhatóan jelentősen tudja szűkíteni a rést, több plug-in jármű értékesítésével, úgy, mint az E-osztály, C-Osztály, A-osztály, és a GLC. Ezek eladásai gyorsan fognak növekedni az év végéig.

Julia Poliscanova, a T&E elektromos járművekért felelős igazgatója elmondta:

Az elektromos autók eladásai berobbantak az EU kibocsátási normáinak köszönhetően. Jövőre minden hetedik eladott európai járműből 1 plug-in rendszerű lesz. Az európai gyártók is beléptek az elektromos autók versenyébe, de az ösztönző 2025-ös, és 2030-as CO2 célok nélkül már 2022-ben feladhatnák azt.

A belsőégésű motorokkal szerelt SUV-ok eladásai aggasztóan, 39 százalékkal növekedtek 2020 első felében. Annak a szabályozási hiányosságnak köszönhetően, hogy a nehezebb autókat gyártó cégekre kedvezőbb kibocsátási normák vonatkoznak. A T&E szerint az EU-nak legkésőbb 2035-ig be kéne tiltania a belső égésű motorral meghajtott autók eladását.