Ellenzik-e az olajcégek az elektromos autózás világát?

0

A kérdés jogos. Az elmúlt évszázadban az olaj az emberek mindennapjainak a meghatározó része lett. El sem tudnánk képzelni, milyen lenne olaj nélkül a világ. Vagy mégis? Vajon egy több billió dolláros ipar, amelynek még soha semmilyen más kihívóval nem kellett szembe szállnia, kész osztozni a piacon az elektromos autózással és zöld energiával?

Gondoljunk csak bele. Soha nem ismertünk olyan időszakot a történelem során, amikor a világ ne hasznosította volna az olajat. Ennek az úgynevezett „fekete aranynak” a népszerűségét az energiasűrűsége, könnyű szállítása és nagy mennyiségben lehetséges termelése adja, valamint a sokrétű felhasználhatósága: autók, hajók, repülők meghajtása, nem is beszélve a fűtésről.

Csak hogy átláthassuk mennyire nagy mennyiségben is használja az emberiség az olajat, az Energy Information Administration (EIA) számítása szerint naponta 80 millió hordót termelnek ki a világon. A történelem során sok embert és országot tett az olaj irgalmatlanul gazdaggá.

A 21. században azonban nyomás nehezedik az olajtermelő cégekre, ugyanis a 2015-ben 195 ország által aláírt Paris Climate Conference keretein belül ezen országok egyességet kötöttek, miszerint törekedni fognak a károsanyag kibocsájtás csökkentésére, kevesebb olaj kitermelésére, felhasználására, valamint a zöld energia egyre több helyen történő alkalmazására.

Érthető, hogy az olajcégek emiatt nem repdesnek örömüktől. Nem is meglepő, hiszen billiárdos beruházásokat és megkötött szerződéseket vesztenének el. Ezt megakadályozni pedig csak politikai lobbizáson keresztül tudják.

Csak egy példa: a BP. Ez a cég egészen 1908-ra eredeztethető vissza, és jelenleg napjaink egyik legnagyobb olajkitermelő cégének számít, a maga napi kitermelt majdnem 4 millió hordójával. Egy nemrég tett bejelentésben viszont elkötelezték magukat, hogy 2030-ra 40 százalékkal csökkentik az olajkitermelésüket. Ezt mégis hogyan érhetik el, nagyobb profit kiesése nélkül? Hát úgy, hogy a földterületeket, ahol az olaj kitermelését végzik eladják hasonló érdekeltségű cégeknek, akik ugyanúgy folytatni fogják a kitermelést. Emellett azt is bejelentették, hogy az alacsony szén-dioxid kibocsátású éves beruházásaikat 2030-ra 500 millióról 5 milliárd dollárra kívánják növelni. Ez persze mind szép és jó egészen addig míg megtudjuk, hogy a BP a következő öt évben 70 milliárd dollárt tervez fektetni a fosszilis tüzelőanyaggal és nem megújuló energiával kapcsolatos műveleteibe.

Ameddig nem lesz tömeges átállás a hagyományos meghajtású autókról az elektromos meghajtásúakra, vagy nem hoznak szigorúbb korlátozásokat a fosszilis energiák felhasználására, addig az olajcégek továbbra is folytatni fogják az olajkitermelést, mondván, hogy nekik nem a környezetnek, hanem a részvényeseinek kell megfelelni. Ez viszont változhat. Profit az elektromos és zöld energiában is van, csak még nincs meg a kellő mennyiségű felhasználója.

Hartyanszky Istvan
Hartyánszky István vagyok, egyetemista. Évek óta elektromos autózás rajnongó, és már lassan egy éve foglalkozom az e-cars.hu-n cikkek írásával.