SEAT Toledo Electric – 55 kilométeres hatótávval

0

Ehhez képes igazán nagy ugrásnak számít a SEAT Mii Electric, ami egyetlen feltöltéssel 260 kilométert képes megtenni. Ez a modell a cég első elektromos szériája, viszont nem a legelső elektromos autó, amit legyártottak.

Azt ugyanis 1992-ben a barcelonai Olimpiára készítette el a Seat és a Toledo Electric nevet kapta. A feladata pedig nem más volt, mint bekísérni az olimpiai lángot a megnyitó ceremóniára motorzaj, és ami talán még fontosabb, káros anyag kibocsátása nélkül.

Habár az ötlet már akkor is zseniális volt, hogy ne benzinnel hajtsuk meg járműveinket, az ólom-sav akkumulátor technológia egyszerűen még nem tartott ott, hogy azt egy kereskedelmi sorozattermék előállításához használják fel. Ezt mutatja is a SEAT Toledo Electric teljesítménye: 16 ólom-savas akkumulátorral volt felszerelve, és városi közlekedésben (tehát lassú haladással) mindösszesen 55 kilométert tudott megtenni. Ennek részben az volt az oka, hogy az autó a nehéz motor és akkumulátorok miatt, másfél tonnát nyomott.

Az 1992-es SEAT Toledo Electric specifikációi:

  • 55 kilométeres (34 mérföld) hatótávolság városban
  • 16 ólom-sav akkumulátor
  • 28 másodperc alatt gyorsult fel 70 km/h-ra
  • a maximális sebessége 100 km/h
  • 16 kW elektromos motor
  • súlya: 1545 kg

Ha összehasonlítjuk ezeket az adatokat a 2020-as SEAT Mii Electric tulajdonságaival megdöbbentő a technológiai ugrás kevesebb, mint 30 év alatt: 36,8 kWh-os akkumulátor csomag és a WLTP szerinti 260 kilométeres hatótávolság, ezt tudja a 2020-as modell. Természetesen a Mii Electric nem is számít a top modellnek az elektromos autók piacán, valójában a teljesítmény szerint a lista aljára sorolandó modellről beszélünk.

1992 óta ennyit fejlődött az elektromos autózás: kezdetben volt egy bemutató modell, amivel az utcán lassan gurulva megtehettünk 40-50 kilométert, most pedig ott tartunk, hogy országokat autózhatunk át, anélkül, hogy aggódnunk kellene az akkumulátorok feltöltése miatt. Hogy hol fogunk tartani 30 év múlva, egy nagyon izgalmas kérdés.

Hartyanszky Istvan
Hartyánszky István vagyok, egyetemista. Évek óta elektromos autózás rajnongó, és már lassan egy éve foglalkozom az e-cars.hu-n cikkek írásával.