Ha megerősítést keresünk arról, hogy a hagyományos autóipar helyzete nem túl fényes akkor érdemes ránéznünk a Wall Street-re. A Tesla csodálatos szárnyalását látva a befektetők teljes erejükkel keresik a következő elektromos autógyártót, aki hasonló pályát tudna leírni, ezáltal pedig rengeteg pénzt invesztálnak az EV szektorba. A folyamat igen hasonló, mint a 90-es években lejátszódó internetes robbanás.
Mindeközben a hagyományos autógyártók sem tűntek el még teljesen. A General Motors, a Ford és a Fiat-Chrysler második negyedéves eredményei felülmulták ugyan a várakozásokat, azonban a részvényei ára jelentősen csökken.
Elemzők szerint az elektromobilitás, illetve annak hiánya igen is mérvadónak számít már befektetési szempontból. Továbbá az is kiderült, hogy a hagyományos autógyártókat sokkal súlyosabban érintette a koronavírus-járvány okozta visszaesés, mint az elektromosautó-gyártókat.
Azonban a nagy, hagyományos gyártók vezetősége is minden bizonnyal érzi a nyomást. Mary Barra a GM elnöke a cég legutóbbi pénzügyi eredmények ismertetése után kapott is néhány kellemetlen kérdést a cég elektrifikációjával kapcsolatban.
Jönnek azonban bíztató hírek is a General Motors felől, májusban Ken Morris a cég elektromos autós részlegének elnöke azt nyilatkozta a cég e-autóival kapcsolatban, hogy: „előbb jönnek, mint azt az emberek gondolnák” és hogy „nincs lassítás”. A cég a következő 5 évben 20 milliárd dollárt tervez elektromos autózásba és az autonóm közlekedésbe fektetni.
Ez egy hatalmas összeg, de mégis a társaság járműgyártásának csak kis részét fogják adni az elektromos modellek. Előreláthatólag a GM és a Ford 325,000 elektromos autót tervez előállítani 2026-ig, ez a két gyártó észak-amerikai termelésének kb. az 5 százaléka. Összehasonlításképp a Tesla 2019-ben több mint 367,000 autót gyártott le és egyes elemzők szerint, pedig amint beindul a texasi és a berlini gyár évente több mint 1 millió autót készíthetnek.
Mik a GM elektrifikációs tervei? Érkezik az elektromos Hummer amely minden bizonnyal egy drága autó lesz tehát nem lesz tömegtermék, ennek gyártása 2021 őszén kezdődhet meg, kb. mikor a Cybertruck gyártása is megkezdődik. Ott az első elektromos Cadillac, a Lyriq ez várhatóan 2022 végéig nem érkezik az amerikai márkakereskedésekbe mindeközben a Tesla Model Y pedig már kapható.
Tehát úgy tűnik a 3 nagy amerikai autógyártó, valamint a német és a japán társaik igencsak lemaradtak az elektrifikációs versenyen és ezt már nem csak az elektromos autók támogatói mondják, hanem a mainsteam tőzsdei elemzők.
Dan Ives, a Wedbush elemzője szerint: „Jelenleg a piac a Tesláé mindenki más csak bérleti díjat fizet.”