Nehéz megjósolni mi fog történni az elektromos autók piacán a koronavírus utáni periódusban.

Hirdetés

Az eredeti cikket Matt Pressman írta az EVANNEX oldalán március 22-én. Az EVANNEX Tesla alkatrészeket és kiegészítőket gyártó cég az Egyesült Államokban. Tekintve, hogy a koronavírus-járvány által okozott pánik és félelem továbbra is sokkoló hullámokban terjed végig a társadalmon, nehéz megállapítani, hogy a járványnak milyen hatása lesz az elektromos járművek piacára (szerk.: természetesen más szektorokra kifejtett hatásait sem tudják megjósolni).

Minden bizonnyal jelentős csökkenés várható a járművek piacán, beleértve az elektromos autókat is, de felmerül az a kérdés, hogy megváltozik-e az elektromos járművek domináló helye az eladások tekintetében? Ezt sajnos egyelőre nehéz megmondani. Azonban a közelmúlt kutatásai alapján úgy tűnik, hogy az elektromos autók elsődleges piaca Kínából Európába fog átvándorolni.

Christoph Hammerschmidt az eeNews Automotive magazinban arról írt, hogy:

„McKinsey stratégiai tanácsadó elemzései szerint az európai elektromos mobilitás gyors ütemben növekszik. Miközben az elektromos járművek eladásai Kínában alacsonyak, az Egyesült Államokban pedig egyenesen csökkennek, az eladási adatok Európában ugrásszerűen növekednek.”

McKinsey elemzései szerint Európában a teljesen elektromos autók és a plug-in hibridek eladásai 2019-ben 44 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, több mint 600000 jármű került új tulajdonosához, azonban Kínában ez a növekedés mindössze 3 százalék volt és 1,2 millió autót adtak el. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a piac 12 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, alig több, mint 300000 autó talált gazdára. 2019-ben világszerte 2,3 millió elektromos autót adtak el, ez a szám 9 százalékkal több, mint 2018-ban, Európa pedig megszerezte a globális piaci részesedés 25 százalékát. Az elektromos autók a teljes autó eladásból 2,8 százalékot tettek ki 2019-ben.

Melyek azok az Európai országok, ahol jelentősen nőttek az elektromos autók eladásai?

Több mint 110000 eladott elektromos autóval Németország a világ harmadik legnagyobb piaca lett világszinten, és Európa első számú piacává vált 2019-ben az elektromos autók terén, ami az abszolút számadatokat illeti. Mindennek ellenére Németországban a személygépkocsik közül mindössze 2,8 százalék volt elektromos 2019-ben, és ezzel jóval alulmaradnak Norvégiával szemben, ahol csaknem 45 százalékos volt az elektromos autók részesedése, valamint Izlandon (22 százalék) és Hollandiában (13 százalék) is jóval több elektromos autó van a piaci részesedés tekintetében, mint Németországban.

Ezenkívül fontos azt is megemlíteni, hogy Norvégia nem csak a részesedés tekintetében világelső, hanem Norvégiáról elmondható, hogy Európa legérettebb társadalma, ami az elektromos közlekedést illeti, amivel megelőzik Kínát és a McKinsey Electric Vehicle Indexben is megőrzik továbbra is vezető szerepüket, amelyet a McKinsey & Company használ az elektromos autók piacának vizsgálatára a 15 legnagyobb piac viszonylatában.

Nicolai Müller, a McKinsey kölni irodájának vezetője szerint:

„Európában az elektromos autók iránti kereslet hirtelen megnövekedett az elmúlt időben. Mindemellett kijelenthető, hogy további lendület várható – nevezetesen a növekvő termékskála miatt, amivel a gyártók a CO2 kvótát szeretnék teljesíteni.”

Patrick Schaufuss, a McKinsey junior partnere, és az elemzés szerzője szerint 2024-ig az iparágban 600 új elektromos autót fognak a gyártók bemutatni világszerte.

Ha már szóba kerültek az elektromos autó gyártók, felmerül a kérdés, hogy melyik autógyártó az iránymutató jelenleg a piacon?

McKinsey szerint a Tesla továbbra is ebben a szerepben van és tovább növelik előnyüket, jelenleg pedig a világ legnagyobb elektromos autógyáraként lehet számontartani őket. 2019-ben a cég 368000 autót adott el, ebből pedig 300000 darab Model 3 volt, amivel a Model 3 messzemenően a világ legsikeresebb elektromos autója lett. Hogyan lehet ezt összehasonlítani a német márkák autóival? A BMW 133000 elektromos autót értékesített, míg a VW 85000 darabot. Láthatóan a Model 3 önmagában jelentősen felülmúlja az összes többi gyártót és annyira népszerű Európában is, hogy már a belsőégésű motorral szerelt szedánokkal is felvette a versenyt.

Természetesen fontos megjegyezni, hogy a 2019-es szárnyalást követően közölt 2020-as jóslatok már nem állják meg a helyüket, köszönhetően a COVID-19 járványnak. Jelen pillanatban pontosan megbecsülni sem lehet, hogy milyen hatása lesz a járványnak az elektromos autók piacára, mindössze annyit lehet tudni, hogy februárban rendkívüli mértékben csökkentek a Tesla eladásai Európában. A Forbes értesülései szerint Hollandiában 68 százalékkal estek vissza a Tesla eladások 2019 februárjához képest, míg Norvégiában 92 százalékos a visszaesés, egészen pontosan mindössze 83 Tesla talált gazdára Norvégiában idén februárban, míg ez a szám 2019 azonos időszakában 1016 eladott autó volt.

A Norvég statisztikát megfigyelve látható egy 8 százalékos visszaesés az elektromos autók piacán a tavalyi év februárjához képest, azonban megdöbbentő az a tény, hogy míg 2019 februárjában a Tesla második helyen állt az eladások tekintetében, addig idén februárban nem kerültek be az első húszba sem!

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy McKinsey elemzései hibásak, mindössze csak arra világít rá, hogy a koronavírus jelentősen meg fogja változtatni az erőviszonyokat az elektromos autók piacán Európában és világszerte.