Az autógyártás történetének kezdete több mint 100 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A cégek hosszú idő alatt rengeteg modellt fejlesztettek ki, sok-sok gyárat építettek, kiterjedt beszállítói láncokat szerveztek és szinte felfoghatatlan mennyiségű és értékű tapasztalatot gyűjtöttek. Ekkora előny mellett érthető, hogy miért is olyan nehéz egy új szereplőnek belépni erre a piacra, és felvenni a versenyt a nagyokkal. Talán ezért is gondolták sokan, hogy a kínai autók nemigen fognak megjelenni a világ más tájain. 

Hirdetés

Ugyanakkor tény, hogy mára a világ legnagyobb autógyártó nemzete lett (Kínában évente több, mint 27 millió autót adnak el, ez kb. 27%-a a globális piacnak). Mégsem tartott senki attól, hogy pl. Európában is lenne esélyük az értékesítésre. Az idegen országokba való exportálást korábban több dolog is nehezítette. A (nyugati) kocsik külső megjelenését gyakran másolták, ezért egy ilyen autó sosem kapott volna engedélyt. Valamint a teljesítménybeli és biztonsági fejlesztésekkel is le voltak maradva a kortárs kocsikhoz képest.

Mára azonban fordult a kocka. Az e-autók világába idejekorán belépett Kína, és a kormány anyagilag is támogatta a kutatásokat és az eladásokat is. Így nemhogy lemaradásban lennének, de ebben is az élre törtek: itt gyártják és helyezik forgalomba a legtöbb elektromos és plug-in hibrid autót a Földön (a világ összes elektromosított autójának a felét). Saját akkumulátorgyártójuk is van, akik már nem csak szállítanak más (nem kínai) gyártóknak, de új üzemeket is építenek külföldön. A CATL például Németországban épít gyárat és a BMW innen veszi majd az új akku telepeket.

Ezzel együtt megkezdték a kínai elektromos járművek is bevenni a népszerű európai piacokat. A kipufogó nélküli buszokon a BYD márkajelzés csillog, a személyautók között pedig Angliában és pár nyugat-európai országban már kapható az MG ZS SUV-ja. Ha pedig valaki ellátogat a bécsi autókiállításra (jan. 16-19.), akkor maga is megnézheti a legújabb jövevényt, a JAC E-S4-et.

Természetesen a kínaiaknak van még pár piacképes autó a tarsolyukban, idén érkezik és már nagyon várjuk a Polestar 2-t.