Az elmúlt hetekben, hónapokban már több elektromos autóvezetőben is felmerülhetett a nagy költői kérdés: mi tart ennyi ideig egy e-autó töltőjének a telepítésében és beüzemelésében?
Pár napja az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. segítségét kértem, hogy milyen göröngyös úton kell végig haladni, ha valaki töltőt akar telepíteni. Az e-Mobi egyből segített, ugyanis most nagyon belehúztak a töltők telepítésébe így bőven van tapasztalatuk! Gyorsan tegyük is tisztába ezeket a lépéseket:
- Telepítési helyszínek kijelölése (minél hatékonyabb töltő lefedettségre törekedve). A helyszínek kijelölése a tervezett helyszín darabszámot meghaladó mennyiségű kell legyen, így például 300 helyszínhez közel 1000 darab helyszínt kell egyeztetni a területtulajdonosokkal és a DSO-kkal (területileg illetékes hálózati engedélyesekkel)
- A telepítési helyszínekkel kapcsolatos egyeztetések lefolytatása a helyszínek tulajdonosaival, valamint a területileg illetékes hálózati engedélyesekkel.
- A telepítési helyszínek használatára vonatkozó tulajdonosi hozzájárulások beszerzése.
- Tulajdonosi hozzájárulás alapján hálózatfejlesztésre, hálózati csatlakozásra és a mérési pont kialakítására vonatkozó igénybejelentések benyújtása a területileg illetékes hálózati engedélyesekhez.
- Együttműködési megállapodás megkötése a területtulajdonosokkal (testületi üléseken hagyható jóvá, így hónapokig is elhúzódhat) a kiépítendő külön méréses bekapcsoláshoz szükséges tulajdonosi jogcímigazoláshoz.
- Elektromos hálózat csatlakozási pontig történő kiépítése, mérési pontok kialakítása. Közműegyeztetés szükséges a kiépítendő földkábelek fektetési útvonalán, forgalomtechnikai terveket is jóvá kell hagyatni, melyekre jelenleg nincs egységes rendelkezés, így területileg eltérőek az elvárások és elbírálások.
- Töltőhelyek kialakítása (tervezés, parkoló felfestése, táblák, ütközésvédelem, „járda” a töltő körül)
- Töltőberendezések telepítése
Az utolsó két pont részben felcserélhető a gyakorlatban annak érdekében, hogy mielőbb átadható legyen a töltőállomás használatra.
Sajnos ez a folyamat jóval bonyolultabb annál, hogy Pistabácsi odamegy egy tetszőleges helyre ahol lát egy elosztószekrényt és mellette ás egy lyukat majd a szekrényből áthúz egy kábelt amit beköt az ő általa letett töltőoszlopba és körbebetonozza! Majd örömtáncot lejt, hogy hurrá ezt is megcsináltam! Sőt, a téli időszakban(novembertől-márciusig) pedig egyáltalán nem lehet közutat vagy közutak részét képező járdák burkolatát bontani. Ezért ez az idő alapba kiesik!