Vásárolnál egy használt elektromos autót, de nem vagy biztos az átírás feltételeiben? Összeszedtük egy cikkben, mi a teendő.
Az e-autók terjedésével egyre többen ismerkednek meg az ilyen járművek előnyeivel. Legyen szó a fogyasztásról, környezettudatosságról, vagy éppen bizonyos díjtételek (pl.: parkolás) elkerüléséről, de az tény, hogy évről évre nő az elektromos autók száma hazánkban is. 2018 év elejére összesen nagyjából 4800 db új elektromos és plug-in hibrid járművet adtak el itthon.
Viszont nem csak új autó létezik, hanem bizony használt is, ez szintén ugyanígy igaz az e-autók esetében. Egyre többen gondolkodnak el, hogy használtat vesznek ezekből az autókból, de ilyenkor felmerül a kérdés, miben más az átírás ügyintézése egy belső égésű motorral szerelt autóhoz képest? Ezért hoztuk létre ezt a cikket, hogy segítsünk a témában.
Előtte pár gondolatról és fogalomról szeretnénk beszélni:
1.) Az állami támogatás igénybe vételére csak tisztán elektromos autó esetében van lehetőség. Csak új, vagy bemutató autók (maximum 6.000 km-t tett meg és kevsebb, mint 180 napja van forgalomban) jogosultak rá. Minden további információt megtaláltok EBBEN a cikkünkben.
2.) Tévhitek a használ e-autókról
Használt jármű esetében általában a leggyakoribb kifogások:
- Az elektromos autók akkumulátora nagy hidegben megfagy, és utána ki kell dobni!
- Az akkumulátorok max. két évet bírnak ki; utána többe kerülnek, mint új egy autó!
- Az akkumulátorok súlyosan mérgezőek, és nem lehet/tudjuk őket újrahasznosítani!
Ezek borzasztó nagy tévhitek! A témában rendkívül ajánlott elolvasni EZT a cikkünket, amiben részletesen leírjuk, miért nem igazak a fenti állítások.
3.) Zöld rendszám
A zöld rendszám a környezetkímélő járművek (gépkocsik) megkülönböztető jelzése, amihez a jogalkotók kedvezményeket, jogosultságokat tudnak rendelni. Zöld alapszínű rendszámra a zéró emissziós, a tisztán elektromos hajtású, illetve a robbanómotorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes autók jogosultak. Erről is minden információt megtalálhattok ITT.
4.) Kedvezmények
A zöld rendszám mellé jelenleg rengeteg engedmény is társul.
- Ingyenes parkolás: Az egyik legvonzóbb engedmény, ám ez nem alapértelmezés minden településen. Ennek szabályozása településenként változik. Erről is van egy naprakész adatbázisunk, amit ITT találsz, érdemes rendszeresen figyelni az újdonságokat!
- Ingyenes bejutás egyes védett övezetekbe, ilyen például a Budai vár területe.
- Adókedvezmények (a cikk 2018 márciusában készült, így ezek érvényessége a jövőben változhat!)
- Gépjárműadó (ismertebb nevén „súlyadó”) mentesség
- Cégautóadó mentesség
- Regisztrációs adó mentesség
- Vagyonszerzési (átírási) illeték mentesség
Fontos megemlítenünk, hogy a zöld rendszám sem jogosít fel minket a buszsáv használatára, abban közlekedni számunkra is tilos!
Ennyi bevezető után ideje rátérni a cikk eredeti témájára, tehát hogyan is kell átírni a nevünkre a kinézett járművet? Akárcsak a hagyományos autós adás-vétel esetében, itt is az alábbi műveletek várnank ránk:
- Adás-Vételi szerződés
- Eredetvizsga
- KGFB (igény szerint CASCO plusszban) megkötése
- Okmányiroda
– Adás-Vételi szerződés: Az első és legfontosabb tennivaló, az állami támogatás meglétének ellenőrzése a kinézett autó tekintetében. Fontos tudni, ha az állami támogatás még nem járt le az e-kocsiról, nem fogjuk tudni a nevünkre íratni az autót! Amennyiben mégis meg akarjuk venni illetve az eladó el akarja adni akkor mindenképp vegyük fel a kapcsolatot az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-vel. Lehetősége van az eladónak kifizetni a fennmaradó állami támogatás részét időarányosan. Ha az autót számunkra megfelelőnek találtuk, töltsük ki az ilyen célra szabványosított adás-vételi szerződést, amit bármelyik írószerboltban megvásárolhatunk.
– Eredetvizsga: bármelyik nagyobb vizsgaállomás meg tudja csinálni, hatósági díja elektromos autó esetében jelenleg: 17.000 Ft (2007. május 1-jétől érvényes)
– KGFB (igény szerint CASCO plusszban) megkötése: Kötelező biztosítást még azon a napon kössünk, amikor megvettük az autót, hiszen az adás-vétel napja és a megkötés közötti időszakra a biztosító napidíjjat fog utólag velünk megfizettetni. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvényből, a baleseti adót pedig a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvényből ismerhető meg. Cégautó esetében az annak megfelelő szabályokat kell betartani. A lényeg, hogy ma már szinte az összes alkusz oldalán van lehetőség díjszámításra, kiválasztva az adott meghajtást (elektromos, hibrid, stb.). CASCO biztosítást is köthetünk a kinézett járműre, erről szintén az adott alkusz, vagy szolgáltató oldalán tudunk kalkulációt futtatni.
– Okmányiroda: A megvett jármű átírására 15 nap áll rendelkezésünkre. Egészen pontosan 15 naptári nap, és nem tizenöt munkanap! Ha elmulasztjuk a határidőt, az okmányirodák automatikusan jelentik a mulasztásunkat, és rögtön érkezik a bírságról szóló csekk. A határidő be nem tartása több tízezer forintos bírságot vonhat maga után. Az adás-vételi szerződéssel, az eredetvizsga eredményével és a biztosítás meglétét igazoló papírral így már csak be kell mennünk az illetékes okmányirodába. A törzskönyvért (6000 Ft) és az új forgalmiért (6000 Ft) kell fizetni, hiszen megillet minket a vagyonszerzési (átírási) illeték mentesség.
Fontos tudni, hogy a külföldről behozott elektromos autó forgalomba helyezése esetén a szükséges első műszaki vizsga feltétele (és a már magyar rendszámos autók műszaki vizsgáztatása esetén is) az érintésvédelmi minősítő irat és mérési jegyzőkönyv megléte (jelenleg nincs hatósági díjszabása, átlagára 10-15 ezer Ft/alkalom).