Az elektromos járművek gyártói között jelenleg is verseny zajlik, a győztes pedig az lesz, aki nagyobb hatótávot adni az autója mellé.
A nagyobb hatótáv záloga pedig jelen állás szerint az akkumulátorok következő generációjának kikiáltott szilárdtest technológia lehet. Jönnek is a hírek folyamatosan, hogy éppen melyik gyártó, hol tart a technológiával, mikor tudnának színre lépni vele.
Szilárdtest-akkumulátorokkal több kutatócsoport is kísérletezik, de kétségkívül a Michigan Egyetem kutatói járnak az élen. A Michigani Egyetem szakemberei által kidolgozott termék, illetve eljárás Sakti3 névre hallgat, amin a mérnökök már több mint nyolc éve dolgoznak. A Sakti3 által kidolgozott új akkumulátor technológia lényege, hogy a megszokott és már évtizedek óta használt folyékony, szerves oldat alapú megoldás helyett szilárdtest-akkumulátort használ, ami kétszer akkora teljesítményre képes, mint a lítium-ion. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy az akku kémiai oldat helyett lítium elektródákat használ az elektromosság előállítására, ami így kapacitás növeléshez vezet. Ez hatalmas lépést jelentene a különböző mobilkészülékek használatában, nem beszélve az elektromos autók használhatóságáról.
A teljesítménynövelés csak az egyik pozitív következménye az új technológiával készülő akkunak. Az új energiaforrások olcsóbban állíthatóak elő, lényegesen hosszabb üzemidő érhető el a használatukkal, illetve, talán ez a legfontosabb tényező, biztonságosabbak is, mivel a szilárdtest-akkumulátor esetében nem áll fenn a folyadék alapú akkuknál ismert robbanás veszély. Mindezek mellett apróságnak tűnhet, hogy a szilárdtest-akkumulátorok kisebbek és könnyebbek lesznek az azonos teljesítményű lítiumion akkukhoz képest.
Mostani cikkünk a BMW bejelentéséről szól, szerintük ők nyerik majd a versenyt és ők tudnak majd bemutatni először kereskedelmi forgalomban értékesített e-autót, aminek szilárdtest akkumulátor lesz az alapja. A márka értékesítési üzletágért felelős vezetője, Dr. Ian Robertsonn is hisz ebben.
A BMW nem is rég jelentett be egy társulást a Solid Power vállalattal, akiknek ez az akkumulátor technológia a szakterületük. Mit is tudunk a Solid Power vállalatról? Startupként kezdték a pályafutásukat még 2012-ben, a luisville-i Kolorádóban. Nem sokkal az alapítás után kaptak is egy nagyobb pénzügyi támogatást az A123 Systems cégtől, elősegítendő a már akkor is folyamatban levő fejlesztéseket és kutatásokat. A Solid Power a saját technológiáját úttörőnek nevezi, de egyelőre nem kívánnak többet elmondani róla.
Azonban a német vállalat már a saját, Battery Cell Competence Centre nevű kutatási központját is tervezi átadni 2019-ben, ahol remélhetőleg bármilyen méretű, formájú és később technológiájú akkumulátorokat tudnak majd gyártani, akár a Solid Power szilárdtest akkumulátorait is, persze miután elkészülnek vele. Ezt 2026 körülre ígéri a BMW.
Forrás: Gizmodo, insideevs