A modern várostervező mérnökök és a vezető autógyártók szeme előtt egyre inkább kirajzolódik az önvezető technológiában rejlő környezet-átalakító erő, mely számos módot kínál arra, hogy együttműködve javítsák városaink működésén. A Ford most azon dolgozik, hogy tesztelje a jövő önvezető autóiban alkalmazandó technológia biztonságos és megbízható működését, garantálva ezzel, hogy önvezető autói majd az elvárt élményt nyújtják; és bizonyítva, hogy működőképes és hosszútávon életképes legyen az üzleti modell, aminek keretében majd alkalmazzák őket.
A Ford számára ez a három út idén összefut, amikor megkezdik az önvezető járművek tesztelését egy újabb amerikai városban – és egyben az első olyan településen, ahol ellenőrizni fogják az önvezető járművekre vonatkozó üzleti modell életképességét. A 2017-ben a Ford által megvásárolt Argo AI mesterséges intelligenciával foglalkozó céggel közösen kibővítik azon technológiák fejlesztését és tesztelését, amelyek lehetővé teszik egy jármű számára az önálló közlekedést. Emellett a Ford további kutatásokat végez a vásárlói élménnyel kapcsolatban, hogy ez is a segítségükre legyen egy vadonatúj, kifejezetten önvezetésre tervezett jármű kidolgozásában.
Egy 2017 végén újonnan indított együttműködés segít majd kipróbálni a Ford önvezető járművekre épülő üzleti modelljét olyan partnerek közreműködésével, mint a Domino’s Pizza, a Lyft és a Postmates. E partneri kapcsolatok segítenek elérni, és megérteni új ügyfélcsoportok igényeit, illetve azt, hogyan lehetnek hasznukra az önvezető járművek.
Idén a Ford erősít majd a várossokkal való együttműködés terén is. Új platformjuknak köszönhetően könnyebbé válik a közös munka és a kapcsolattartás partnereikkel, akik számára előnyös, hogy vásárlóik kiszolgálása érdekében tesztelhetik önvezető járműflottánkat. Például a Lyft már teszteli a platformot, amibe olyan konkrét kommunikációs protokollok szerepelnek, melyeket arra használnak majd, hogy az önvezető járműveket megrendeljék és kiküldjék a flottából – méghozzá mindig a pillanatnyi vásárlói igények szerinti időzítve, vagy éppen olyan területekre, amelyek kiszolgálása általában gyenge.
A Ford a jövőben önvezető járműeivel fogja kiegészíteni az ember vezette iránytaxi-szolgáltatásokat – igény szerint vetve be azokat –, és segít partnereiknek, hogy új területekre hatolhassanak be, s közben megfizethető szinten tarthassák áraikat. Emellett a partnervárosok segítségével azonosíthatják a közlekedési vakzónákat, ahol az emberek esetleg nem találnak módot a munkába járásra. A Brookings Institution szerint az USA-ban a munkahelyek 70 százaléka nem érhető el egy átlagos városlakó számára tömegközlekedéssel. Azon 30 százalék esetében, ami megközelíthető tömegközlekedéssel, a munkába járás átlagosan 90 percet vesz igénybe. A Ford most célul tűzte ki, hogy kielégítse az ilyen területeken élők és a városlakók igényeit, hozzáférési lehetőségeket biztosítva önvezető járműveihez.
Az árukézbesítés területén pedig a Ford Mobilitás részlege a jövőben megoldásokat fog kínálni azon a kis és közepes méretű vállalkozásoknak, melyek élnének a kézbesítőszolgálatok nyújtotta előnyökkel, de nincs pénzük összetett, drága logisztikai rendszereket igénybe venni. Segíthet azoknak a kisvállalkozásoknak, melyek esetleg nem tudnak fenntartani egy kézbesítő járművet, vagy olyan közepes méretű vállalkozásoknak, melyek egy gyengén kihasznált járművet tartanak fenn, aminek üzemeltetése ráfizetéssel jár. Az ilyen vállalkozások az önvezető járművek használatát is választhatják.
Ez azt jelenti, például hogy a Ford által üzemeltetett flotta extra támogatást tud majd nyújtani olyan éttermeknek, melyek a csúcsidőben akarnak ételt kiszállítani, illetve a helyi virágboltnak is, ami több megrendelést fel tudna venni, ha lenne kiszállító járműve. Azok az üzletek, melyek nem kínálnak kiszállítást, de érdeklődnek a szolgáltatás, mint növekedési lehetőség iránt, szintén igénybe vehetik majd a rendszert. A Ford mobilitás részlege által fejlesztett ügyfélkiszolgáló platform olyan léptéknövelést tesz majd lehetővé a helyi vállalkozások számára, ami korábban elképzelhetetlen volt.
A Ford Mobilitás részlege idén arra összpontosít, az újonnan kötött Postmates együttműködésen túl kibővítse a Lyfttel és a Domino’s-sal elkezdett munkát, mivel mindkét cég értékes segítséget nyújt a lehető legjobb vásárlói élmény megtervezésében. A tavalyi kutatás első szakaszában például kiderült, hogy a Domino’s vásárlóinak tetszettek az önvezető jármű hangszóróiból érkező hangutasítások, amik arra vonatkoztak, hogyan vehetik ki az autóból a pizzájukat. Sokan még el is köszöntek az autótól, amikor az távozott. Az ilyen meglátások segítenek új kísérleti elemek kidolgozásában – és nemcsak a kézbesítő járművekkel kapcsolatban, hanem az önvezető járművekkel létrejövő összes interakció tekintetében.
„Az önvezető járművek ígéretes lehetőséget hordoznak: lehetőséget arra, hogy változtassanak a városok működésén.” – mondta el Jim Farley, a Ford ügyvezető alelnöke és a globális piacokért felelős elnöke. „Ezek az autók nem csupán az utazni vagy szállítani vágyókra hatnak majd, hanem sokkal több emberre. Ha némi emberi vonással ötvözzük az önvezető járművek teljesítményét és hatókörét, az összetartóbb közösségek kialakulásához vezet, és erősebb kapcsolatot szül a vállalkozások és ügyfeleik között. A közös munka révén olyan jövőt építhetünk, ahol közösségünk mindenféle szállítási igényét ki tudjuk majd elégíteni.”