A Northvolt vállalkozása már többször is szerepelt nálunk. Az Európai Befektetési Bank mai döntése miatt pedig ismét egy jó hírrel szolgálhatunk az európai „Northvolt Gigafactory” ügyében!
A Northvolt egy svéd vállalkozás, céljuk a Tesla Gigafactory mintájára egy hasonló méretű és gyártási kapacitású akkumulátorgyár megépítése a kontinensünkön, miután a Tesla elvetette egy európai Gigafactory felépítését és Kína felé indult.
Alapítói az egykor a Tesla vezetésében kulcspozíciókat betöltő Peter Carlsson és Paolo Cerruti. A megvalósításnak Kicsit másképp kezdtek neki, mivel ők kezdetben az interneten gyűjtöttek pénzt a projektre, amire kapva-kapott a svájci ABB Technology Ventures nevű cég. Így pénzzel és szaktudással is hozzá járulnak a projekthez. Azt mai napig nem hozták nyilvánosságra, hogy az ABB mekkora összeggel járult hozzá a kezdeményezéshez, de úgy tudjuk, a svájci cég szállítja a gyár felszerszámozásához szükséges automatizálási megoldások jelenős hányadát. Így valószínű, hogy a befektetésnek legalább egy részét gyártóeszközökben kapja meg a Northvolt.
Ehhez jött a hír pár hete, hogy a Volkswagen is beszáll a vállalkozásba, méghozzá a Scania teherautó-márkán keresztül 10 millió euróval:
„Célunk, hogy megkönnyítsük az ügyfelek számára a fenntartható közlekedési megoldások kiválasztását. Az elektrifikáció kulcsfontosságú szerepet fog játszani a fosszilis közlekedési rendszerről való átállásban. A jelenlegi akkumulátortelep technológiát azonban fejleszteni kell, hogy megfeleljen a nehéz busz- és tehergépkocsi-ügyfelek üzleti igényeinek. A Northvolt partnereként úgy véljük, hogy jelentős lépéseket tehetünk ennek elősegítésére!”
A mai napon pedig az Európai Befektetési Bank vezetői jelentették be az újabb tőkeinjekciót a vállalkozás sikeréért. Ez pedig egy 52.5 millió eurós összegben nyilvánul majd meg az EU InnovFin nevű projektjén belül. Ezzel a döntéssel a Northvolt hónapokon belül elkezdheti a kivitelezési tervek elkészítését.
Szóval a tudás és a tőke összeállt, ennek gyümölcse pedig 2 svédországi lokációban valósulhat meg:
- Västerås: Jelenleg is számos multi otthona, köztük az egyik fő befektető ABB egyik kutatási és fejlesztési központja is itt van. A környezet és az itteni cégek jelenléte miatt a Northvolt is ide tervezi K+F részlegét, 300-400 emberrel.
- Skellefteå: Itt inkább a gyártáshoz szükséges nyersanyagok, bányatársaságok vannak jelen. A Northvolt is ide tervezi magát a gyárat, 2000-2500 ember alkalmazásával. A gyár 2020-ra indulhat be, első körben évi 8 GWh-nyi Li-ion akkumulátor készülne, majd 2023 után pedig 32 GWh-nyit termelne a gyár. Ha összejönnek a tervek, valóban Európa legnagyobb li-ion gyára jöhet létre, ami tényleg versenyre kelhet a Tesla nevadai egységével.
Forrás: electrek.co, e-cars.hu