Szinte minden héten belefutok valakibe, akiből kibukik, hogy sajnos abszolút nem tájékozott az elektromos autókkal kapcsolatban, de a tipikusan berögzült félinformációkat hibátlanul tudja puffogtatni. Az egyik ilyen tétel tipikusan az, hogy „belefulladunk a sok rossz akkucellába”, amik természetesen az autóból való kiszerelést követően mennek a szeméttelepre, illetve az erdő szélére a bodzabokor tövébe.
Ennél nagyobbat nem is tévedhetnének, ugyanis eleve a kiszolgált elektromos autókból az akkupakkok átvizsgálásra kerülnek, hogy milyen állapotban vannak. Általában az eredeti kapacitás 20-30 százalékos elvesztésekor érik meg egy pakk a cserére, amit általában 15-20 év alatt hozhat össze egy e-autó tulajdonosa. De még ilyenkor is tökéletesek a villamosenergia tárolására és az erre alkalmas cellákat bizony be is fogják, hiszen közel 70 százalékos akkumulátort vétek lenne újrahasznosítani.
Nem véletlenül írtam az újrahasznosítást, ugyanis a teljesen tönkrement, vagy az ahhoz közeli állapotú cellák sorsa sem az, hogy mennek a kukába. Ahhoz egyrészt mérgezőek lennének, másrészt tele vannak értékes nyersanyagokkal, amiket vétek lenne elpazarolni. Éppen ezért ezek a teljesen kuka állapotú cellák is újrahasznosításra kerülnek.
A kiszolgált cellák második életútja a Nissan esetében már több okos megoldás révén is biztosításra került, elég csak a napelemmel tölthető, villamoshálózat nélkül is működő utcai lámpáira gondolnunk, amik a begyűjtött napenergiát kiszolgált Leaf cellákban tárolják.
Nemrégiben pedig újabb felhasználási területet talált a japán gyártó az autókból kikerült celláknak. Összefogtak ugyanis a JVCKenwood és a 4R Energy vállalatokkal, hogy egy hordozható powerbankot fejlesszenek ki, melyek alapját Leaf cellák adják. Erről többek között a JVCKenwood is adott ki sajtóanyagot.
A 14,4 kilogramm tömegű hordozható powerbankban két Leaf modul található, amit egyelőre csak Japánban fognak árusítanak 1170 dollárért, ám egyelőre a lényeg nem ismert, vagyis a kapacitás, vagy éppen a kimenetek teljesítménye. Egyedül a fenti fotón látható dolgok a biztosak, vagyis minimum két USB-A és két USB-C kimenettel, egy 12 V-os aljzattal rendelkezik a powerbank, továbbá napelemmel is akár feltölthető lesz. A JVCKenwood elmondása szerint 2022 áprilisában voltak készen a prototípussal és azóta is gőzerővel dolgoznak a fejlesztéseken, hogy minél előbb forgalomba kerülhessen a végleges termék.
Az első generációs Nissan Leaf akkumulátormodul 64 amperórás (Ah) névleges teljesítményt kapott újkorában, ami azt jelenti, hogy egy kétmodulos összeállítás elméletileg 128 Ah teljes kapacitást eredményezhet. De ne feledkezzünk meg arról a tényről, hogy ezen cellák már nem hozzák azt a teljesítményt amivel bekerült az autókba. Így csak tippelhetnénk, hogy mit bírhatnak ezek a powerbankok.
Mindenesetre jó látni, hogy amíg a régi Leaf modellek a roncstelep felé veszik az irányt, addig az akkumulátoruk akár évekig szolgálhatnak még más eszközökben. Mielőtt a végső újrahasznosítás felé vennék az irányt.